
Het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein onderzoekt met het consortium van Medical Drone Service de inzet van medische drones voor het overbrengen van medische materialen zoals bloedmonsters en biopten. Vervoer tussen Nieuwegein, Utrecht, Houten en Woerden is dan nog slechts een minutenkwestie. Drukte op de weg speelt geen rol meer en de verwerking van monsters kan beter gespreid worden.
Sinds begin dit jaar maakt het ziekenhuis deel uit van het consortium van Medical Drone Service. PostNL en ANWB Medical Air Assistance zijn de initiatiefnemers, technisch ondersteund door KPN en dronebouwer AVY. De medische partners zijn Erasmus MC, Isala, Sanquin, Certe, Resultlab, Amsterdam UMC en het St. Antonius. Met de inzet van drones is het doel om de zorg sneller en dichter in de buurt van de patiënt te brengen en de zorginstellingen met elkaar te verbinden.
Landingsplatform Nieuwegein
Projectleider Bart Deege van het St. Antonius Ziekenhuis ziet een mooie toekomst voor vervoer van medische goederen door de lucht. ”We moeten nog wat praktische zaken regelen zoals de aanleg van een landingsplatform en de interne route naar met name het lab. Er zijn nog tal van vragen, maar ik twijfel er niet aan dat die drones gaan vliegen.” De gedachte is dat uiteindelijk in heel Nederland drones tussen ziekenhuizen, bloedbank en laboratoria heen en weer vliegen, aangestuurd vanuit Den Haag. De piloot kan de drones nauwgezet volgen. Omdat de gehele route en vertrek- en aankomstpunt met gps-coördinaten zijn voorgeprogrammeerd vliegen de drones eigenlijk op de automatische piloot. De piloot kan echter altijd bijsturen.
Draagvermogen
De medische drone, ontwikkeld door het Amsterdamse AVY, heeft een totaal andere vormgeving.Vooral de grote gele vleugel valt op. Deze geeft de drone draagvermogen, net als bij een vliegtuig draagvermogen. Op een acculading kan het toestel een kleine honderd kilometer vliegen met een kruissnelheid van ongeveer 80 kilometer per uur. De drone kan drie kilo aan medisch materiaal meenemen. De accu is verwisselbaar zodat de drone snel weer gereed is voor een nieuwe missie. In de toekomst kunnen de drones ook contactloos opladen op een platform. Het compartiment waarin het medisch materiaal zich bevindt is zodanig geïsoleerd dat de inhoud niet kan bevriezen of te warm wordt.
Startdatum nog onduidelijk
Medical Drone Service verwacht begin 2023 te gaan vliegen tussen Meppel en Zwolle voor het Isala ziekenhuis. Het gebied kent relatief weinig bebouwing en er is minder luchtverkeer dan in de regio Utrecht of de Randstad. Dat is een belangrijke stap voor het consortium. Wel moeten de luchtvaartregels nog aangepast worden. Wanneer de drone in Utrecht de lucht in gaat is nog niet duidelijk. Veel moet nog worden uitgezocht. Angela Bikker (Klinische Chemie): “De snelle verbinding biedt veel mogelijkheden, niet alleen voor klinische chemie, maar ook voor pathologie en microbiologie bijvoorbeeld. Nu rijden er nog bodes die soms een grote hoeveelheid materiaal tegelijk voor onderzoek afleveren bij het lab. De drone is niet alleen sneller, maar de aflevering is misschien ook beter te spreiden over de dag. Het ziekenhuis maakt voor de komende twee jaar deel uit van het consortium dat de medische drone uiteindelijk landelijk wil uitrollen.”
Bron: St Anthoniusziekenhuis