Zowel UMC Utrecht als Erasmus MC voorspellen no-shows op hun poliklinieken met behulp van AI. Op die manier worden no shows voorkomen. Daardoor wordt de zorg toegankelijker en worden administratieve lasten en kosten bespaard.
Het UMC Utrecht werkt aan generieke tools om AI-modellen te ondersteunen. Een speciaal AI-team legt de focus op het verminderen van de administratieve lasten van zorgverleners. Voorbeelden daarvan zijn het automatiseren van ontslagbrieven voor patiënten en het gebruik van voorspellende modellen voor ‘no-shows’ om kosten te verlagen.
Strategie voor AI
UMC Utrecht hanteert een duidelijke strategie: identificeren van problemen, ontwikkelen van AI-oplossingen en implementeren in de praktijk. Laura Veerhoek, data scientist bij afdeling Digital Health: “We signaleren dat veel processen in de zorg gepaard gaan met een hoge administratieve last voor de zorgverleners. Het inzetten van taalmodellen zoals ChatGPT en andere ‘Natural Language Processing’ technieken bieden nu nieuwe mogelijkheden.
No-show voorspellen met AI
Een ander mooi voorbeeld van slimmere zorg door AI, is het ‘no-show’ voorspelmodel. Deze code en werkwijze kunnen ook andere ziekenhuizen helpen om ‘no-shows’ (het niet komen opdagen van een patiënt) voor poliklinische afspraken te voorspellen. Het UMC Utrecht deelde al eerder deze code met andere ziekenhuizen. De code is op github te vinden via deze link. Het ‘no show’ model is ontwikkeld door Ruben Peters, data scientist in het UMC Utrecht, in samenwerking met het Erasmus MC.
Getest in Erasmus
No show is een fors probleem en een kostenpost in poliklinieken van ziekenhuizen. Als iemand niet komt opdagen, had het vrijgevallen consult kunnen worden gebruikt om een andere patiënt op de wachtlijst te helpen. Bovendien worden zorgprofessionals extra belast met het opnieuw inplannen en voorbereiden van afspraken. Het Erasmus MC telde in 2021 42.000 no shows op de poliklinieken, op een totaal van bijna 800.000 poli-afspraken. Daarom testte het ziekenhuis in 2022 of AI kon helpen voorspellen welke patiënten waarschijnlijk niet zouden komen opdagen. Deze patiënten werden vervolgens gebeld om hen aan de afspraak te herinneren. “Ziekenhuizen willen het no show-percentage natuurlijk zo laag mogelijk houden”, zei Arthur Stoof, sector manager van de poliklinieken, bij het presenteren van de uitkomsten van die proef, begin 2023. Minder no shows betekent een reductie van wachtlijsten, verminderen van de administratieve last en kostenverlaging.
Redenen voor no show
Afspraken worden vergeten maar ook gemist, bijvoorbeeld omdat sommige patiënten digitaal niet vaardig zijn, of omdat ze de Nederlandse taal niet goed beheersen. Alle afspraken nabellen is geen doen, maar je kan wel voorspellen welke afspraken het meest kwetsbaar zijn. Aan de hand van 14 selectiecriteria kwamen patiënten op een bellijst. Er werd gekeken naar eerdere no shows, en naar de woonafstand ten opzichte van het ziekenhuis. Ook werd gekeken hoe lang de afspraak al gepland stond. Het project draaide proef op de 24 poliklinieken. Naar schatting 75 procent van de met AI-geïdentificeerde patiënten zou een no show zijn geweest. Een telefoontje bleek te helpen. Vorig jaar konden de no shows met 14,3 procent gereduceerd worden, dat betekende 6.070 poli-bezoeken per jaar extra. Het nabellen kost weliswaar geld, maar levert meer op. Belangrijker dan het geld is echter het toegankelijk blijven van de zorg voor zoveel mogelijk patiënten.
Bronnen: UMC Utrecht / Erasmus MC / FMT