In de zorg neemt digitalisering toe: met het Elektronisch Patiëntendossier (EPD), de teleconsulten en patiëntenportals van ziekenhuizen als voorbeelden. Op 21 juni aanvaardde Prof. Guus de bijzondere leerstoel Digitale Communicatie in de Klinische Praktijk aan de Tilburg University. Daarbij bepleitte hij een grotere rol voor de patiënt: bijvoorbeeld het zelf doen van aanvullingen in het dossier.
Volgens Schoonman moet ook beter worden gekeken naar de gevolgen van digitalisering voor de zorgverlener, die meer digitalisering als een keurslijf en tijdbelasting kan ervaren. Dat stelt Schoonman in zijn oratie.
Digitale samenwerking
Schoonman richt zich binnen zijn leerstoel op de digitale samenwerking tussen patiënt en zorgverlener en op de ondersteuning van zorgverleners bij de digitale transitie. Dat kan bijvoorbeeld door ‘gedeelde dossiervoering’, waarbij de patiënt een meer actieve rol krijgt naast de zorgverlener. Dit kan diverse voordelen hebben. De patiënt verdiept zich meer in zijn of haar medische toestand en zal meer betrokken zijn bij de zorg.
Gedeelde besluitvorming
Voor succesvolle gedeelde besluitvorming is het belangrijk dat zorgverleners het perspectief van de patiënt op hun medische probleem begrijpen. Het centrale idee van Schoonmans ‘Prepare project’ is om patiënten te vragen opmerkingen toe te voegen aan de verwijsbrief van de huisarts voor het ziekenhuis, zodat ze hun mening, waarden, voorkeuren en verwachtingen laten opnemen in het EPD.
Zorgverleners
Wat goed is voor het zorgstelsel of een zorgorganisatie, is niet per se nuttig voor een individuele zorgverlener. Zo kan een goed werkend EPD een zorgorganisatie een stuk efficiënter, transparanter of beter bestuurbaar maken, maar voor een individuele zorgverlener juist meer als een keurslijf aanvoelen. Bij implementatie van digitale innovatie in de zorg moet daarom ook naar de gevolgen voor het werk van de zorgverlener worden gekeken. Schoonman stelt dat altijd bij het leveren van digitale zorg de kernwaarden voorop moeten blijven staan.
Bron: Persbericht Tilburg University