Foto: Pixabay

Bijna een kwart (24%) van de volwassen patiënten in Nederland vindt niet langer een persoonlijke afspraak de prettigste manier om medisch advies of een behandeling te krijgen. Dat komt mede dankzij een groeiend vertrouwen in moderne technologie zoals AI. Dat blijkt uit recent onderzoek van Nuance.

Het onderzoek laat zien dat vóór de COVID-19 pandemie 68% van de Nederlandse patiënten liever een fysieke afspraak maakten voor medisch consult. Slechts 14% koos voor een telefonische afspraak en 4% voor een video-afspraak. Door de pandemie zijn digitale afspraken normaler geworden, wat heeft geleid tot een fundamentele verandering in zowel gedrag als opvatting.

Zorg op afstand

Sinds de coronamaatregelen zijn versoepeld en de reguliere zorg ook weer opgepakt kon worden, gaf nog maar 44% van de Nederlandse patiënten aan het liefst een fysieke afspraak te maken. Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee vijfde (37%) zich prettig voelt bij zorg op afstand, ruim een kwart van die groep zegt zich zelfs zeer prettig daarbij te voelen.

Geen reistijd

In deze nieuwe situatie verkiest 46% van de respondenten telefonische afspraken, video-afspraken of een mix van telefoon, video en fysieke afspraken. Het belangrijkste argument voor deze keuze is heel praktisch: bijna de helft (47%) noemt het niet hoeven reizen. Daarnaast kiest bijna twee vijfde (39%) vaker voor zorg op afstand om de druk op de zorg te verminderen. Als derde argument zeggen Nederlandse patiënten dat het niet uitmaakt waar of hoe de afspraak plaatsvindt; de zorg blijft hetzelfde (32%).

Moderne technologie

Patiënten zijn tijdens de pandemie ook meer open gaan staan voor het gebruik van modern technologie, zoals artificial intelligence (AI). Bijna drie vijfde (59%) zegt het prima te vinden als AI wordt ingezet voor het samenstellen van klinische documentatie, in plaats van dat dat gebeurt op basis van de handgeschreven notities van hun arts. Dat bespaart immers tijd, zegt 49% en maakt de afspraak korter. 44% geeft aan dat de arts zo meer aandacht heeft voor de diagnose in plaats van voor het schrijven. Verder verwacht ruim een derde (36%) dat de medische informatie daardoor accurater en gedetailleerder is.

Digitaal is de nieuwe norm

‘Door deze wereldwijde pandemie moest de zorgsector wel veranderen. Dit onderzoek laat zien dat er geen weg meer terug is’, zegt Frederik Brabant, Chief Medical Information Officer bij Nuance Communications. ‘Nieuwe manieren om medisch advies te krijgen – zoals via digitale afspraken – zijn de norm geworden. Daardoor zijn ook de verwachtingen van patiënten over de zorgverlening onomkeerbaar veranderd. Patiënten zijn niet alleen klaar voor slimmere diensten op basis van technologie, ze willen ook zelf die diensten kunnen kiezen als die de tijd voor een afspraak verkorten of als die ervoor zorgen dat de zorgverlener meer aandacht heeft voor de diagnose en behandeling’, voegt Frederik toe. ‘Dit is voor zorgverleners aanleiding om moderne technologieën op basis van AI te omarmen, omdat ze daarmee de ervaringen van zowel patiënt als arts kunnen verbeteren.’