Foto: Picjumbo / Pexels

Het aantal digitale consulten bij huisartsenpraktijken via Spreekuur.nl is het afgelopen halfjaar verdrievoudigd ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022. Dat blijkt uit cijfers van Spreekuur.nl.

Via Spreekuur.nl, een initiatief van Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor vragen over bijvoorbeeld wonden, oogklachten, koorts en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door triage- en anamnesevragen te doorlopen. Daarbij kunnen zij een foto of video toevoegen. De eigen huisartsenpraktijk van de patiënt krijgt deze informatie vervolgens overzichtelijk aangeboden via een digitaal systeem en de huisarts of doktersassistent kan vlot het consult afhandelen via een chat. Patiënten kunnen hun vraag 24/7 stellen. Binnen een werkdag ontvangen zij antwoord van hun eigen huisartsenpraktijk.

Van dringende vragen tot 24/7

Spreekuur.nl werd in maart 2020 uitgerold. In eerste instantie als tool voor digitale huisartsenposten voor dringende vragen in de avonden en weekenden, maar inmiddels is Spreekuur.nl ook 24/7 beschikbaar bij zo’n 44 huisartsenpraktijken door het hele land. Huisartsenpraktijken gebruiken Spreekuur.nl als middel om digitale vragen van hun eigen patiënten veilig en snel te kunnen beantwoorden. Deze praktijken draaiden in het eerste halfjaar van dit jaar 300 procent meer digitale consulten vergeleken met de eerste helft van 2022.

Meerdere oorzaken voor groei

De sterke groei heeft meerdere oorzaken: huisartsenpraktijken zetten het actiever in, er zijn nieuwe praktijken begonnen en patiënten kunnen met meer vragen terecht in Spreekuur.nl. Veelvoorkomende vragen van patiënten in Spreekuur.nl gaan over huidklachten, been/knie/heup klachten, oogklachten, rug/nek/schouderklachten, anticonceptie en hoesten. Ruim 59% van de vragen wordt binnen 60 minuten beantwoord door de praktijk , meer dan 40 procent zelfs binnen 30 minuten. Yuri Samandar, huisarts bij huisartsencentrum Axel, een van de meest actieve huisartsenpraktijken: “We zijn heel tevreden over de groei in het aantal digitale consulten. Met Spreekuur.nl stellen we de patiënt centraal. Het doel is: kortere wachttijd, kwalitatief goede zorg, tevreden patiënten en minder werkdruk voor onze huisartsen en doktersassistenten.”

Bron: Persbericht