Op elke etage containers met vuile was, een wachtrij voor de lift, medewerkers die naar verschillende etages pendelen om te kijken of de afvalbakken al geleegd moeten worden. Een herkenbare situatie? Stansz in Drachten heeft de oplossing: een rvs stortkokersysteem met scheidingsinstallatie gekoppeld aan het gebouwmanagementsysteem. Het levert niet alleen logistieke voordelen op, maar draagt ook bij aan duurzaamheid en kostenreductie.
partnercontent • Stansz | tekst • Wilma Schreiber | fotografie • Stansz
Al sinds 1985 bouwt, installeert en onderhoudt Stansz stortkokersystemen. Deze bestaan uit een ronde roestvrijstalen stortkokerbuis met een inwendige diameter van 600 millimeter. Voor het monteren van de stortkoker is er 1 vierkante meter ruimte per etage nodig. Op elke etage wordt de stortkoker voorzien van een inwerpdeur (brandwerend EI60) en touchscreen, eventueel met een RFID-reader.
Op de begane grond of in de kelder kan er een scheidingsinstallatie worden geplaatst om de diverse ingevoerde stromen te sorteren naar de verschillende standaardcontainers. Het stortkokersysteem kan flexibel worden ingepast in een bestaand gebouw of nieuw ontwerp.
![](https://serviceforpublishers.nl/digibladProef/tmpPublicatie/077af66967a5bb52d93289c3d0ffcf67/beelden/D0051433L0017976P001_StanszFOTO1InwerpdeurMetLinnenKar_1536.jpg)
Toenemende behoefte
De afgelopen jaren signaleert directeur Wietse Sijpersma bij zorginstellingen en ziekenhuizen een toenemende behoefte aan inzicht in hun logistieke stromen in combinatie met de scheiding van afval aan de bron. De meest voorkomende stromen zijn: regulier afval, meerdere soorten plastic, plat linnen, cytostatica-linnen en incontinentiemateriaal. “Dat was voor ons reden om ons stortkokersysteem door te ontwikkelen met een scheidingsinstallatie voor meerdere stromen en meer capaciteit. Systemen met een capaciteit van zes verschillende stromen en vijftien containers zijn geen uitzondering meer”, vertelt hij.
Op de etages maakt het zorgpersoneel een keuze voor het type stortgoed via een touchscreen, de inwerpdeur wordt vrijgegeven en de zakken kunnen worden ingevoerd. De scheidingsinstallatie zorgt ervoor dat de containers gevuld worden en geeft alle actuele data door aan het gebouwbeheersysteem. “Uiteraard kan er voor de veiligheid steeds maar één inwerpdeur tegelijk worden geopend en sluit deze automatisch.”
In eigen hand
Het totaal aantal containers kan variëren, waarbij de gebruiker zelf het aantal containers per type afval kan bepalen. “Daarin zijn ze altijd volledig flexibel. Als een organisatie in het weekend liever geen logistiek medewerkers wil oproepen, is het mogelijk om de containercapaciteit voor een bepaalde stroom tijdelijk aan te passen. Of om een bepaalde stroom voor een periode uit te schakelen en de betreffende containerpositie toe te kennen aan een andere stroom”, aldus Sijpersma. “Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij incontinentiemateriaal; het ene jaar moet dit gescheiden worden en het andere jaar weer aan het regulier afval worden toegevoegd.”
‘Je hebt altijd realtime inzicht in al je afvalstromen’
Internationaal actief
Naast thuismarkt Nederland is Stansz actief in Denemarken, Duitsland en België. Recente projecten betreffen onder meer stortkokersystemen voor St Jansdal in Harderwijk, de Hof van Jacob in Haarlem, het Rigshospitalet in Glostrup (DK) en Leythenrode in Leiderdorp.
“Bij St Jansdal ging het om een stortkokersysteem op het punt waar de nieuwe aangebouwde vleugel het bestaande gebouw raakte. Het afval vanuit oudbouw en nieuwbouw kan nu samen afgevoerd en gescheiden worden in de grote kelder naar vijftien containers. Medewerkers hoeven niet langer in het weekend te komen om twee containers te legen”, verklaart Sijpersma. “Dat systeem hebben we in nauwe samenwerking met St Jansdal geheel op hun wensen ontworpen en gebouwd.”
Maximaal rendement
Stansz wordt bij voorkeur al in de fase van de eerste ontwerpen betrokken bij nieuwbouw. “Dan kunnen we organisaties helpen het maximale rendement uit het stortkokersysteem te halen”, aldus Sijpersma. “Zo hebben we eens een verzorgingshuis geadviseerd om twee stortkokersystemen te gaan gebruiken, elk op een uiteinde van het gebouw, zodat medewerkers minder tijd kwijt zijn met naar de stortkoker lopen. En in een ander project kon de klant twee containers meer kwijt door de kelder een halve meter te verbreden. Vandaar ook dat we het liefst naast de architect ook direct met de klant zelf schakelen.” Ander belangrijk punt is dat de containerruimte goed bereikbaar is voor verder vervoer, zodat containers snel af te voeren zijn.
Realtime inzicht
De datakoppeling met het gebouwbeheersysteem biedt de mogelijkheid om realtime (via pc of telefoon) volledig inzicht te hebben in alle inworpen, stromen en containervullingen, om de hoeveelheid afval te kunnen bewaken en bijvoorbeeld afvalreductie inzichtelijk te maken. “Zo kun je logistiek en transport zodanig aansturen dat beide naadloos op elkaar aansluiten en voorkom je onnodige bewegingen in en rond het gebouw”, zegt Sijpersma. Bovendien scheiden medewerkers afval al aan de bron (wat afvoerkosten kan schelen) en hoeven ze dit niet te transporteren via de lift. “Dat scheelt elektriciteit én liftcapaciteit. Er is niks lastigers dan wanneer een medewerker met een cliënt staat te wachten op iemand die met containers was op en neer gaat. Ook geurtjes van containers in de lift behoren tot het verleden.”
![](https://serviceforpublishers.nl/digibladProef/tmpPublicatie/077af66967a5bb52d93289c3d0ffcf67/beelden/D0051435L0017976P001_StanszFOTO3TouchscreenScheidingInstallatie_1536.jpg)
Aantrekkelijk kostenplaatje
Een andere belangrijke troef is het kostenplaatje, zo rekent Sijpersma voor. “Het plaatsen van een systeem met vier containers voor een gebouw van vijf bouwlagen kost circa € 75.000. Zet dit af tegen de bouwkosten per vierkante meter in een ziekenhuis (€ 3.400) of een gezondheidscentrum (€ 1.900) en je bespaart 6 tot 8 vierkante meter per etage aan containeropslag. Dan is de businesscase snel te maken, ook omdat je de logistiek beter kunt inrichten en meer liftcapaciteit hebt. Bovendien verhoog je zo het comfort voor patiënt en medewerker.”
Ook het onderhoud aan de stortkokersysteem verzorgt Stansz zelf; doorgaans één keer per jaar, tegen 2% van de aanschaf- en installatiekosten.
▶ Meer informatie:www.stansz.nl