Technisch Installatiebedrijf Harwig is een familiebedrijf met een lange historie. De onderneming viert dit jaar dat ze 110 jaar geleden werd opgericht. De zorgsector is belangrijk voor de orderportefeuille van dit Drentse familiebedrijf.
De hoofdvestiging van Harwig bevindt zich in Emmen. Een mooi, markant gebouw op een verzorgd bedrijvenpark; een uitstraling die, zo blijkt in de loop van het gesprek, prima past bij de onderneming. Harwig beschikt verder over vestigingen in Almere, Apeldoorn en Groningen. De specialismes van het bedrijf zijn elektrotechniek, installatietechniek, beveiligingstechniek, klimaattechniek, service en onderhoud, keuring en inspectie, BIM en datanetwerken.
Kwaliteit door scholing
Harwig hecht veel waarde aan scholing en (interne) opleidingen. Zo heeft het bedrijf een eigen opleidingsinstituut opgericht en werkt de onderneming nauw samen met het Drenthe College. Het bedrijf streeft ernaar om jongeren te interesseren voor techniek. Veel medewerkers van Harwig hebben als stagiaire kennis gemaakt met het bedrijf. Dat geldt ook voor Alfred Veldsink, Wouter Nijenstein en Bart Bolks, met wie FMT Gezondheidszorg dit interview doet.
Alfred Veldsink, manager beveiligingstechniek: ‘Kennis is een belangrijk aspect van je kwaliteit als technisch installatiebedrijf. Dat geldt zeker als je in de zorgsector actief bent; voor de zorg dien je vaak over heel specifieke kennis te beschikken. Wij investeren veel in scholing en het volgen van vakgerichte cursussen. We bezoeken ook regelmatig beurzen om ervoor te zorgen dat we op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Daarnaast hechten we veel waarde aan kennis bij onze relaties. We willen een installateur met meerwaarde zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld In 2015 een aantal seminars georganiseerd voor onze opdrachtgevers in de zorgsector. De seminars gingen over het nieuwe Bouwbesluit 2012 dat vanaf januari 2015 verplicht was om toe te passen. We hebben tijdens die bijeenkomsten toegelicht wat de consequenties van dat nieuwe besluit waren. De opkomst was groot, wat ons de bevestiging geeft dat we hiermee inspelen op vraagstukken die bij onze opdrachtgevers leven.’
Bijzondere sector
Harwig werkt van oudsher veel voor de overheid, het onderwijs en de gezondheidszorg. De zorg, zo benadrukt manager beveiligingstechniek Alfred Veldsink, is een bijzondere sector. ‘Je werkt meestal in situaties waarin de organisatie gewoon door functioneert. Dat betekent dat je niet alleen flexibel moet zijn omdat er soms wat tussendoor komt waardoor een geplande activiteit niet kan doorgaan, maar dat je ook altijd heel zorgvuldig moet zijn. Neem bijvoorbeeld werken op patiëntenkamers. Als een patiënt net slecht nieuws heeft gehad zit hij of zij niet te wachten op een monteur van ons die werkzaamheden gaat verrichten. De installatie moet aan het eind van de dag wel veilig zijn en functioneren. In de zorg heb je te maken met mensenlevens. Daar mag niets fout gaan, want een fout kan daar onherstelbaar zijn.’
Speerpunten
Net als veel bedrijven in de installatiebranche waren de voorbije jaren voor Harwig niet altijd even gemakkelijk. Het bedrijf koos ervoor om het onderwijs en de zorgsector tot speerpunten te maken. Een prima strategische keuze, hetgeen blijkt uit de interessante projecten die Harwig de laatste jaren realiseerde in onder andere het UMC Groningen (brandmeld- en ontruimingsinstallaties) en de volledige installatietechniek in de ziekenhuizen van de Treant Zorggroep en de nieuwbouw van Ommelander Ziekenhuis Groningen in Scheemda. Bart Bolks, projectleider beveiligingstechniek voor het UMC Groningen vertelt dat in 2010 is begonnen met het vervangen van de gehele brandmeldinstallatie in dit ziekenhuis. ‘Het ging om het grootste brandmeldinstallatienetwerk van Europa met 38 brandmeldcentrales en 17 bedienpanelen. Op het moment dat je zo’n megaproject uitvoert moet uiteraard de veiligheid voortdurend honderd procent gewaarborgd blijven. Elke avond als de monteurs naar huis gaan moet het systeem functioneel achter gelaten worden. Dat is ons gelukt. We hebben geen enkele keer gebruik hoeven maken van brandwachten of andere noodoplossingen. We hebben geen enkele klacht hebben ontvangen vanuit het verzorgend en sturend personeel op de afdelingen waar wij hebben gewerkt. De bedrijfsvoering van het UMCG heeft geen hinder ondervonden. Daar zijn we enorm trots op.’
Betrokkenheid
Kwaliteit leveren is een veelgebruikte gemeenplaats. Zo niet bij Harwig. De wijze waarop de mensen van Harwig over kwaliteit denken en praten geeft een grote mate van betrokkenheid weer. Zo benadrukt Wouter Nijenstein, projectleider elektrotechniek voor Treant, dat de medewerkers vanzelfsprekend over een grote mate van, vaak specifieke, installatietechnische deskundigheid moeten beschikken om in de zorgsector te kunnen werken, maar dat ze ook sociaal vaardig moeten zijn en respect dienen te hebben voor de omgeving waarin zijn werken. ‘Onze mensen hebben kennis van de medische processen en protocollen en weten dat ze flexibel moeten zijn.
In de zorgsector moet je nog meer dan in elke andere sector belang hechten aan een goede, intensieve communicatie over wat je gaat doen, zodat men daar vanuit de organisatie adequaat op in kan spelen. Natuurlijk komt het weleens voor dat je inplant om ’s nachts in een OK te werken en dat dit niet kan doorgaan vanwege een spoedoperatie. Medewerkers weten dat dit kan gebeuren en houden er ook rekening mee. In de zorg weet je dat je ook op onregelmatige tijden inzetbaar moet zijn en dat op het allerlaatste moment een activiteit kan worden verzet. Maar je hebt ook rekening te houden met het feit dat veel patiënten in het ziekenhuis een naar bericht hebben gekregen, daar moet je respect voor hebben. Dat is net zo goed een deel van de kwaliteit waarvoor je staat.’
Alfred Velsink vult aan: ‘Als ISO-gecertificeerd bedrijf zijn we voortdurend alert om onszelf te verbeteren. Onze processen worden nauw gevolgd en we zijn continu op zoek naar verbeteringen. Begin oktober hebben een audit gehad van de Kiwa voor CCV (brandmeld) en borg (inbraak). We zijn zonder één enkel verbeterpunt uit de audit gekomen. Hier ben ik heel erg trots op en geeft ons de bevestiging dat we de zaken prima op orde hebben.’
Langdurige ervaring
‘Onze langdurige ervaring in de zorg maakt dat we van gebaande paden durven af te wijken. Als in een bestek een installatie op een manier is beschreven waarvan wij weten dat we het elders anders hebben opgelost omdat dat tot een beter resultaat leidde, dan zullen we zeker adviseren om voor de in onze visie beste oplossing te kiezen. Een bestek kun je feitelijk uitvoeren, maar je kunt het ook interpreteren. Dat geldt ook voor het installeren conform de norm. Een norm is geen wet. Als je maar kunt aantonen dat een oplossing gelijkwaardig is aan de norm. Afwijken van een norm om tot een nog beter resultaat te komen en de klant nog meer te ontzorgen, is voor ons regelmatig een uitdaging die we graag aangaan. We hebben met onze relaties daadwerkelijk partnerships, wat in de praktijk betekent dat we kritisch en creatief met hen meedenken. En als we eens een keer wat extra’s doen, dan is er echt geen sprake van uurtje factuurtje.’
Harwig en duurzaamheid
Harwig hecht grote waarde aan duurzaamheid binnen en buiten de eigen bedrijfsvoering. Het bedrijf voldoet aan het milieucertificaat NEN-EN-ISO 14001.
Dat Harwig veel aandacht besteedt aan duurzaamheid uit zich op diverse manieren. Bijvoorbeeld door de ruime kennis van duurzame installaties en de visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook door bij ieder project te kijken hoe de CO2-uitstoot in de keten kan worden gereduceerd. Om de kennis up-to-date te houden en de uitdaging met duurzaamheid aan te gaan, is Harwig aangesloten bij www.duurzameleverancier.nl. In de bijbehorende database wordt de CO2-footprint van projecten vastgelegd. Bij deze footprint wordt onder andere gekeken naar elementen als elektriciteit, gas, afval, transport, water en papierverbruik.
Bron: FMT Gezondheidszorg