Meer dan de helft (55%) van de Nederlanders heeft geen idee wat de online mogelijkheden bij zijn of haar huisarts zijn. In het noorden is dat zelfs 63%. Het aantal Nederlanders dat gebruikmaakt van de online diensten van de zorgverlener is dan ook laag; 7% heeft weleens online een afspraak ingepland en 3% heeft weleens gebruikgemaakt van een e-consult. Dat blijkt uit onderzoek vanPharmaPartners, onder ruim 1.000 Nederlanders.

 

Het aantal gebruikers van e-healthtoepassingen is laag, hoewel uit onderzoek blijkt dat patiënten hier wél behoefte aan hebben. 43% staat positief tegenover het online inplannen van een afspraak, maar geeft aan dat dit niet mogelijk is bij hun praktijk of onduidelijk is of dit kan. Vooral 25- tot 34-jarigen zien het maken van een online afspraak zitten: 52% staat hiervoor open. Dorinda van Oosten, Managing Director Huisartsenzorg bij PharmaPartners: ‘De werkdruk van huisartsen is enorm hoog. Door gebruik te maken van e-healthtoepassingen kunnen huisartsen en andere zorgprofessionals in de huisartsenpraktijk hun tijd efficiënter indelen. Als een patiënt onlangs op consult is geweest met een bepaalde klacht en hij heeft daar opnieuw een vraag over, dan kan hij zijn vraag ook online indienen door middel van een e-consult. Dit kan de patiënt een hoop tijd schelen.’

 

Huisartsen: communiceer over de online mogelijkheden
Van de patiënten die bekend zijn met de online mogelijkheden bij hun praktijk is 1 op de 5 hierop gewezen door de huisarts of assistent, 19% heeft erover gelezen op de website en slechts 7% is geïnformeerd via een e-mail. ‘Uit het onderzoek blijkt dat er bij weinig praktijken actief wordt gecommuniceerd over de online mogelijkheden. Hierin kan de assistent een belangrijke rol spelen. De assistent kan patiënten er bij het inplannen van een afspraak op wijzen dat dit ook via de website kan. Daarnaast kunnen huisartsen bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief naar hun patiënten sturen waarin de online mogelijkheden en voordelen worden toegelicht,’ aldus van Oosten.

 

Online mogelijkheden apotheek onvoldoende bekend
Ook is aan de respondenten van dit onderzoek gevraagd hoe zij denken over de online mogelijkheden van de apotheek. 40% heeft geen idee welke e-healthoplossingen zijn of haar apotheek biedt. Van de 25- tot 34-jarigen weet zelfs meer dan de helft niet dat zij online medicatie kunnen bestellen of via een e-consult vragen kunnen stellen aan de apotheker. Het is dan ook geen verrassing dat slechts 5% gebruik heeft gemaakt van een e-consult bij de apotheek en 17% online medicatie heeft besteld. Op dit moment maken vooral 55+’ers al gebruik van de e-healthtoepassingen van de apotheek; zo bestelt een kwart van hen de medicijnen online. Dit in tegenstelling tot de 25- tot 34-jarigen; slechts 13% bestelt medicijnen via het internet. Toch staan de meesten van hen hier wel voor open, zeker voor eenvoudige klachten lijkt het hen ideaal.

Over PharmaPartners
PharmaPartners biedt samenwerkende zorgverleners en patiënten al 39 jaar geïntegreerde zorgsystemen die toegang geven tot betrouwbare, actuele en complete (patiënten)informatie. Deze worden toegepast in circa 280 multidisciplinaire samenwerkingsverbanden door zo’n 1.300 apotheken, 2.700 huisartsen en 80 gezondheidscentra. Samen verlenen zij zorg aan ongeveer 9,5 miljoen Nederlanders. PharmaPartners werkt met mijngezondheid.net al 10 jaar proactief aan e-health. Inmiddels hebben bijna 1 miljoen patiënten een account aangemaakt. Het gebruik van e-health door patiënten is door sterke aandacht voor adoptie in 2017 al 20% toegenomen.