DUTCH - 3 ok-medewerkers rond operatietafel

Het Nationaal Groeifonds investeert maximaal € 132 miljoen in het project Digital United Training Concepts for Healthcare (DUTCH). Het Nationaal Groeifonds investeert maximaal € 132 miljoen in het project Digital United Training Concepts for Healthcare (DUTCH). Dit bedrag bestaat uit een toekenning van € 48 miljoen en een voorwaardelijke toekenning van € 84 miljoen. Doel van het project de (peri)operatieve capaciteit van de Nederlandse zorg op peil te brengen door goed georganiseerde transformatie van zorgopleidingen.

Door de samenloop van stijgende zorgvraag en personeelskrapte, staat Nederland in 2030 een (peri)operatief capaciteitstekort van 20% te wachten. Dat ligt niet aan de belangstelling voor opleidingen, maar veeleer aan tekortschietende opleidingscapaciteit. Bovendien is de uitstroom van personeel te groot. Het project DUTCH beoogt het tij te keren door transformatie van zorgopleidingen in Nederland. Naast extra primaire opleidingscapaciteit is er aandacht voor uitbreiding van  voldoende bij- en nascholingsaanbod in het kader van deskundigheidsbevordering en loopbaanontwikkeling.

Simulatie

DUTCH richt zich in eerste instantie op de opleidingen voor operatieassistenten, anesthesiemedewerkers en radiodiagnostisch laboranten. Daarna is opschaling mogelijk naar andere zorgopleidingen. Door een deel van de praktijkuren in de opleiding te vervangen door fysieke en virtuele simulatie, kunnen meer zorgprofessionals sneller en completer opgeleid worden. Het DUTCH-consortium wil meerdere ‘Digital United’ Trainingscentra voor de zorg in Nederland ontwikkelen. In deze trainingscentra zullen operatiekamers en medische beeldvormingsfaciliteiten op een vernieuwde manier worden ingericht, geïntegreerd en bemand.

Daarbij zal Extended Reality (XR)-technologie voor opleidingen worden ingezet. XR-technologie is een relatief nieuwe en groeiende markt. De initiatiefnemers geven aan dat Nederland een koppositie in Europa kan ontwikkelen in het gebruik ervan in zorgopleidingen.

Transformatie

De overgang naar dit op nieuwe leest geschoeide onderwijs behelst Blended XR learning (het combineren van verschillende leervormen) Digital monitoring: analyse van de interacties tussen mens en robotmodules om handelingen en richtlijnen te verbeteren.

Verwachtingen

Het Groeifonds verwacht duidelijke positieve maatschappelijke effecten van het DUTCH-voorstel:

  • Minder uitstroom en meer instroom van zorgpersoneel. Meer personeelscapaciteit betekent minder werkdruk, meer voldoening, zelfvertrouwen en minder burn-outs. Dat helpt personeel te behouden. De nieuwe opleidingsvormen maken (niet-academische) zorgberoepen aantrekkelijker.
  • Meer mogelijkheden voor technische toepassingen in de zorg. Dat voorkomt een onwerkbare verhouding tussen zorgvraag en arbeidspotentieel.
  • Door de inzet van fysieke en virtuele simulatie voor praktijkonderwijs kunnen er meer mensen sneller worden opgeleid en beschikbaar komen voor de tekortsectoren. Daarnaast zal het voorstel ook een impuls geven aan flexibele bij- en nascholing en loopbaanontwikkeling van zorgprofessionals. Met de inzet van fysieke en virtuele simulatie in het praktijkleren en onderwijs kunnen de laatste inhoudelijke en technische ontwikkelingen en innovaties meegenomen worden.
  • Door DUTCH ontstaat en verbetert de mogelijkheid voor opleidingsinstellingen om nieuwe innovatieve leermethoden te ontwikkelen. Door samen te werken aan de wensen voor nieuwe opleidingsconcepten kan sneller over regionale en nationale grenzen heen gestapt worden.
  • Door een efficiëntere samenwerking tussen opleidingsinstellingen en Educational Technology partners vindt standaardisering van goed werkende concepten sneller plaats met positieve effecten op de export. Het gezamenlijke (inter)nationale netwerk in de publieke en private sector zal de nieuwe methoden als een olievlek verspreiden, nationaal als internationaal.

Wie leidt het project?

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport samen met DUTCH, een collectief van universitair medische centra, opleidingsinstellingen, topklinische en algemene ziekenhuizen, universiteiten en het bedrijfsleven.

>  Meer informatie is te vinden op www.dutchopleidingen.nl