![ROC Mondriaan Praktijkgestuurd leren Vertegenwoordigers van ROC en zorginstellingen na ondertekening van de overeenkomst over praktijkgestuurd leren](https://fmtgezondheidszorg.nl/wp-content/uploads/2025/01/ROC-Mondriaan-Praktijkgestuurd-leren-696x498.png)
Op 20 januari ondertekenden ROC Mondriaan School voor Zorg en Welzijn Leiden en samenwerkende organisaties gehandicaptenzorg een overeenkomst om ‘innovatief leren en ontwikkelen’ verder vorm te geven. De samenwerking speelt in op de huidige situatie in het werkveld, die vraagt om flexibel en kwalitatief goed onderwijs, dat aansluit bij de wensen en behoefte van studenten en het werkveld. Een belangrijk onderdeel van deze samenwerking richt zich op praktijkgestuurd leren.
In 2019 gaf ‘s Heeren Loo samen met ROC Mondriaan het startschot voor deze samenwerking en bouwden ze destijds aan praktijkgestuurd onderwijs, gesubsidieerd vanuit het subsidieproject Extra Strong. Inmiddels zijn ook Raamwerk, Philadelphia Zorg, Middin, Gemiva en Ipse de Bruggen aangesloten om deze innovatieve manier van leren gezamenlijk verder te ontwikkelen.
Praktijkgestuurd leren
De missie van deze samenwerking is om studenten op te leiden tot integere, maatschappelijk betrokken professionals. Deze professionals stellen de ontwikkeling van zowel de cliënt als zichzelf centraal en nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.
Praktijkgestuurd leren (PGL) is een innovatieve vorm van werkplekleren die medewerkers opleidt tot onderzoekende, kritische en innovatieve professionals. Belangrijke pijlers van PGL zijn:
- Eigen regie van de student, die verantwoordelijk is voor zijn of haar ontwikkeling in de praktijk.
- Zelfgekozen werksituaties worden omgezet in leersituaties.
- Aansluiting bij de belevingswereld van de student.
- Verbetering van de prestaties in de werkpraktijk op zowel individueel als teamniveau.
- Analyse, feedback en reflectie vormen de kern van het leerproces.
PGL gebeurt in samenwerking met het werkveld, waarbij de leervraag van de student centraal staat. De studenten volgen de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) voor opleidingen Maatschappelijke Zorg niveau 3 en 4, Verzorgende Individuele Gezondheidszorg (Vig), en Verpleegkunde (VP). Het leerproces omvat een dagstructuur met dagstarten, workshops, stamgroepen en dagafsluitingen. Een combinatie van leercoaches, werkbegeleiders en praktijkopleiders verzorgen de begeleiding en ondersteuning van het leerproces.
School leert ook
“In deze samenwerking gaan we innovatief leren en ontwikkelen, dus ook wij als school en werkveld leren zélf continu praktijkgestuurd om zo aangesloten te blijven bij wat op dat moment het meest passend is”, aldus ROC-directeur Margriet Pool.
Deze innovatieve aanpak van opleiden draagt bij aan een verbeterde aansluiting tussen onderwijs en praktijk. ROC Mondriaan en de huidige partners kijken met enthousiasme uit naar de verdere ontwikkeling van het PGL en naar samenwerken met de andere branches die voornemens zijn aan te sluiten.