ICT-specialist en system integrator Zetacom helpt organisaties hun werkprocessen, bereikbaarheid en samenwerking te verbeteren met slimme technologie.

De stijgende zorgvraag en het nijpende tekort aan zorgmedewerkers dwingen ziekenhuizen vol in te zetten op zorginnovaties. Zorg op afstand, zodat patiënten eerder naar huis kunnen en toch gemonitord kunnen worden. Mobiel werken om het zorgpersoneel te faciliteren en te ontlasten. En nieuwe (ICT-)technologieën om processen nog beter, slimmer, sneller en veiliger in te richten. Het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) in Beverwijk werkt voor al deze optimalisaties nauw samen met ICT-specialist Zetacom.

partnercontent • Zetacom | auteur • Wilma Schreiber

Om zorginnovaties te kunnen implementeren, is stabiliteit van het netwerk een eerste vereiste. Deze eerste fase is het Rode Kruis Ziekenhuis al jaren geleden gestart door samen met Zetacom een nieuw netwerk neer te zetten, gevolgd door een WiFi-variant. “Dan is het ineens mogelijk om allerlei devices te gaan koppelen: smartphone, tablet, laptop. Alles wat handzaam is, in je zak past en zorgt dat je informatie krijgt over de patiënt of bijvoorbeeld gealarmeerd wordt”, aldus Marcel Bunnik, Hoofd ICT Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk. “Dit vertaalt zich ook in het digitaliseren van zorgtaken, waarbij pen en papier plaats-maken voor allerlei apps. Het is de kunst om het voor de gebruiker simpel te houden en voor de beheerder beheersbaar. Want hoe zorg je bij storingen dat er een back-up is en hoe controleer je dat apps doen wat er gevraagd wordt?”

Slimme apps

Belangrijk doel van zorginnovaties is het faciliteren van zorgmedewerkers. Als voorbeeld noemt Bunnik de slimme camera, een smartphone-app met een spreek-luisterverbinding waarmee het zorgpersoneel op afstand contact met de patiënt kan leggen. Daarnaast is de afdeling ICT aan het testen met IQ Messenger, een softwareplatform voor (medische) meldingen of alarmen die worden doorgezet naar een smartphone. “In het verleden werd gewerkt met een pager, die aan of uit stond. Niet handig als een medewerker net bij een patiënt staat en niet gestoord kan worden”, stelt Bunnik. “Dankzij slimme NFC-technologie is de telefoon nu zo te programmeren dat hij vijf minuten niet beschikbaar is. Het alarm gaat door naar de volgende zorgverlener en de medewerker kan even alle aandacht geven aan de patiënt. Na die ‘pauze’ loopt de smartphone gewoon weer mee in het zorgproces.”

‘Het is de kunst om het voor de gebruiker simpel te houden’

Implementatie smartphones

De implementatie ging eigenlijk vanzelf, zorgmedewerkers zijn snel gewend aan het gebruik van een smartphone en keken al heel lang uit naar zo’n oplossing”, vertelt Bunnik. “Er komt rust, het werkt en is prettig in gebruik. Dat is de eerste winst, daar bovenop ontstaat dankzij dit soort toepassingen uiteindelijk meer tijd voor de patiënt.” Zetacom helpt het ziekenhuis bij het maken van keuzes in het ruime aanbod van dergelijke innovaties. “Zij volgen alle ontwikkelingen op de voet, weten wat er bij ziekenhuizen speelt en vervullen voor ons tevens een klankbordfunctie.”
Zetacom
Door het toepassen van slimme technologieën kan het Rode Kruis Ziekenhuis betere en efficiëntere zorg verlenen.

Innoveren en goed communiceren

Dat zorgverleners met nieuwe smartphones rondlopen, was tevens aanleiding voor een stukje extra informatieverstrekking richting patiënt. “Zetacom wees ons erop dat een patiënt kan denken dat een zorgverlener met privézaken bezig is, terwijl deze juist zorg voor hem of haar regelt”, schetst Bunnik. “Als ICT-team proberen we ons in te leven in hoeje het zelf als patiënt zou ervaren als een zorgverlener de hele tijd met een smartphone loopt. Weten wat er speelt op een afdeling, helpt ons onze dienstverlening te verbeteren. In dit geval hebben we via een flyer patiënten uitleg gegeven over digitalisering in de zorg. Kleine moeite, veel duidelijkheid.” De stap naar het gebruik van smartphones in een ziekenhuis is een hele belangrijke, bevestigt Winanda van der Steen, Accountmanager bij Zetacom. “De smartphone wordt daarmee de spin in het web, onder andere als het gaat om telefonische bereikbaarheid, kritische zorgalarmering, veiligheid van zorgmedewerkers, toegankelijkheid naar EPD-informatie en efficiënte zorgverlening. Iedereen is met elkaar verbonden”, zegt ze.

“Zetacom volgt alle ontwikkelingen op de voet, weet wat er bij zieken­huizen speelt en vervult voor ons tevens een klankbordfunctie”, stelt Marcel Bunnik, Hoofd ICT bij het Rode Kruis Ziekenhuis.

Track & trace

Een ander proces dat het Rode Kruis Zieken­huis momenteel test, betreft het track & trace-systeem Evresys, waarbij medische apparaten worden voorzien van een bluetooth-tag. “Handig voor de medische techniek die onderhoud moet plegen. In principe staat de locatie van dergelijke apparaten geregistreerd in een systeem”, schetst Bunnik. “Maar wat als je dan op afdeling A komt en hij staat er niet? Met zo’n tag is een apparaat altijd te traceren via een app op je smartphone. Dat scheelt heel veel tijd. Zo’n app zou je op termijn ook aan medewerkers kunnen geven, zodat ze een apparaat kunnen ophalen op de dichtstbijzijnde afdeling. Al deze ontwikkelingen dragen bij aan verbetering en versnelling van je processen, leiden tot minder fouten en meer gebruikersgemak.”

Blijven meebewegen

Zetacom heeft binnen het Rode Kruis Zieken­huis telefonie en een stuk netwerk in beheer en krijgt binnenkort ook een rol in de zorgalarmering en dienstverlening rond de smartphone. “Het is heel mooi dat je veel zaken aan elkaar kunt koppelen, maar het brengt ook veel verantwoordelijkheid met zich mee qua dienstverlening. Als vanuit het ziekenhuis een storing gemeld wordt, dienen wij al die schakels goed te controleren, omdat die ontzettend op elkaar doorwerken”, aldus Van der Steen. Dat het Rode Kruis Ziekenhuis open staat voor zorginnovaties, verrijkt de samenwerking. “Bij de pilot met Evresys bijvoorbeeld zijn we samen aan het snuffelen en testen, voor ons een mooi leermoment. Er komen zo veel interessante technologieën op ons af die we graag eerst in de praktijk zien. Daar komt bij dat het RKZ beschikt over een capabel en vooruitstrevend ICT-team, dat op de hoogte is van techniek en zorgprocessen.”

‘De smartphone is de spin in het web voor efficiënte zorgverlening’

Eén aanspreekpunt

Het RKZ brengt het portfolio van telefonie, netwerk, WiFi en smart devices dus onder bij één dienstverlener. Is dat geen risico? “In het verleden was ik inderdaad voorstander van gescheiden processen en verschillende leveranciers. Door de huidige technologische ontwikkelingen is het echter heel prettig om één aanspreekpunt te hebben. Want al die producten gaan over dezelfde switches en bekabeling”, betoogt Bunnik. “Nu hoef ik in het geval van storingen niet te touwtrekken met drie partijen over wie verantwoordelijk is. Bovendien zitten achter de producten nog leveranciers met wie wij in geval van calami­teiten om tafel kunnen.” Zetacom op zijn beurt onderhoudt het portfolio ook zo veel mogelijk zelf. Van der Steen: “Dan hoeven we bij sto­ringen niet met derden te overleggen over de urgentie en kunnen we snel schakelen.”

“De stap naar het gebruik van smartphones in een ziekenhuis is een hele belangrijke. De smartphone wordt daarmee de spin in het web onder andere als het gaat om telefonische bereikbaarheid, kritische zorgalarmering, veiligheid van zorgmedewerkers, toegankelijkheid naar EPD-informatie en efficiënte zorgverlening”, aldus Winanda van der Steen, Accountmanager bij Zetacom.

Op elkaar bouwen en vertrouwen

Inmiddels werken beide partijen al vijftien jaar samen. Een goed huwelijk, aldus Bunnik. “Zetacom toont zich een betrouwbare partij, beschikt over kennis van ziekenhuizen en verzorgings- en verpleeghuizen. Daardoor kennen ze het zorgproces en snappen ze dat je op sommige momenten geen update kunt doen, omdat er een mensenleven van af kan hangen”, zegt hij. “Daarnaast waarderen we hun open hou­ding: ook bij onderwerpen die we niet bij hen kunnen beleggen, reiken ze de helpende hand door ons door te verwijzen of aan te geven hoe andere ziekenhuizen het aanpakken.” Van der Steen beaamt dat Zetacom over ruim voldoende referenties beschikt. “We brengen vaak ziekenhuizen met elkaar in contact, zo ook het RKZ om hun ervaringen op het gebied van dit soort innovaties met elkaar te laten uitwisselen. Een krachtig fenomeen, omdat Zetacom en de ziekenhuizen zo heel veel met elkaar kunnen delen en van elkaar kunnen leren.

Meer informatie
www.zetacom.nl


‘Ik hoef minder meters te maken’

De toepassing van nieuwe technologieën is van belang om de zorgvraag nu en in de toekomst aan te kunnen. Door het slim inzetten van technologie wordt een lagere werkdruk voor het zorgpersoneel gerealiseerd. Bijvoorbeeld doordat gegevens snel beschikbaar zijn via mobiele devices als een tablet of smartphone. “Wat prettig is aan die smartphones, is dat je een alarm ook kunt weigeren. Als ik bijvoorbeeld in gesprek ben met een patiënt en er belt een ander, dan kan ik een alarm doorzetten naar mijn buddy en zelf rustig het gesprek afronden”, vertelt Annika Koppen, teamleider bij de dagbehandeling Oncologie van het Rode Kruis Ziekenhuis.

Een NFC-sticker bij de deur helpt Koppen haar werk efficiënter uit te voeren. “Als we van de afdeling afgaan, kunnen we daarmee uitloggen. Je weet dus precies wie er is en wie niet. Dat scheelt loopjes, ik hoef minder meters te maken en kan de bespaarde tijd gebruiken om betere zorg te verlenen. Persoonlijk vind ik het heel prettig om digitaler te werken; ik zou niet meer anders willen.”


Longreads zijn artikelen die wekelijks online geplaatst worden die uit het magazine komen.