Foto: Mikhail Nilov / Pexels.com

In aanloop naar de invoering van de nieuwe Wet Zeggenschap in de zorg op 1 juli a.s., blijkt uit onderzoek van PGGM&CO en Stichting IZZ dat slechts 11% van de medewerkers, voor wie de wet vooral bedoeld is, op de hoogte is van de komst daarvan.

Driekwart van de respondenten geeft bovendien aan niets te merken van voorbereidingen in de organisatie voor de invoering van deze wet. Terwijl het uitgangspunt van de wet is dat binnen zorginstellingen niks over de vakinhoud en beroepsontwikkeling van de zorgverlener wordt besloten, zonder deze daarbij te betrekken.

Weinig zeggenschap ervaren

Ook blijkt uit het onderzoek dat 1 op de 3 medewerkers in de zorg verwacht dat de nieuwe Wet Zeggenschap weinig verandering zal brengen. De belangrijkste obstakels voor zeggenschap zijn de hoge werkdruk (45%), tijdsgebrek (40%) en een hiërarchische cultuur waarin besluiten top-down worden genomen (42%). Opvallend is dat 84% van de medewerkers nauwelijks tot geen zeggenschap ervaart over het omgaan met personeelstekorten en het rooster (55%). Terwijl deze thema’s van groot belang zijn voor de ervaren werkdruk en werkplezier en daarmee de kwaliteit van de verleende zorg.

‘Onvoldoende betrokken’

“De tijd van vrijblijvendheid om te luisteren naar de inbreng van zorgverleners is allang voorbij. Toch ervaren medewerkers volgens ons onderzoek dat zij onvoldoende betrokken worden bij onderwerpen die van invloed zijn op hun dagelijks werk, de kwaliteit van de zorgverlening en het personeelstekort.”, aldus Anouk ten Arve, lead programma manager onderzoek bij PGGM&CO. Irene van der Fels, gepromoveerd wetenschapper bij Stichting IZZ vult aan: “De wet is  een goed startpunt, maar de uitvoering ligt toch echt op de werkvloer en is in onze ogen simpeler dan het lijkt. Het begint bij de leidinggevende. Zet Zeggenschap als vast punt op de agenda. En let er ook op dat er niet alleen medewerkers uit de ondersteunende functies bij betrokken zijn.”

Hoge werkdruk struikelblok

Uit het onderzoek blijkt dat gebrek aan durf nauwelijks een rol speelt bij het aangaan van een gesprek over onderwerpen die het dagelijks werk of de meer strategische thema’s aangaan. De grootste belemmeringen zijn de hoge werkdruk (49% heeft meer tijd en ruimte nodig om meer zeggenschap te krijgen) en de hiërarchische verhoudingen in de organisatie (42% ervaart dat besluiten top-down worden genomen). Leidinggevenden blijken medewerkers nog nauwelijks te betrekken bij beslissingen die hen direct raken (17%). “Hier valt dan gelijk ook een hoop winst te behalen”, aldus Van der Fels. “ Zet cruciale thema’s die het werkplezier bepalen, op de agenda van het werkoverleg zodat medewerkers mee kunnen praten. Ga in dialoog en maak gebruik van de kennis en kunde van zorgmedewerkers. Het vergroot niet alleen het werkplezier, maar heeft ook een positief effect op het organisatieklimaat, met als gevolg minder verzuim en een lagere verloopintentie.”

Bron: Persbericht