Maandag 3 april is het nieuwe transferbureau van bureau zorgbemiddeling van het UMC Utrecht geopend met één zorginformatiepunt voor patiënten en mantelzorgers. “We zijn niet uniek als centraal transferbureau, wél dat we transferzorg als integrale zorg benaderen, ruime openingstijden hebben en beschikbaar zijn voor zorgverlener, patiënt en mantelzorger”, vertelt Wilma Bijsterbosch, programmamanager Ziekenhuis verplaatste zorg.

In het UMC Utrecht gaan meer dan 5000 patiënten per jaar naar ‘huis’ met vervolgzorg. Het centraal Bureau Zorgbemiddeling organiseert UMC-breed de integrale (na)zorg en behandeling thuis. Bij de centrale opnamebalie in de hal, waar het zorginformatiepunt te vinden is, kunnen alle patiënten van het UMC Utrecht en hun mantelzorgers langslopen wanneer ze nazorg voorzien. Dat kan al vanaf het moment dat de zorgrelatie met het UMC Utrecht is gestart op de polikliniek of bij een opname in het ziekenhuis. Het bureau bestaat uit transferverpleegkundigen die voor alle patiënten de transferzorg gaan coördineren. Ook de samenwerkingspartners hoeven bij vragen of onduidelijkheden maar één nummer te bellen: dat van het bureau zorgbemiddeling. Het bureau is dagelijks telefonisch bereikbaar tot 19.30 uur, en ook op zaterdag open. Wilma vat samen in één zin: “We zijn er voor alle patiënten, alle zorgverleners en alle vragen over de zorg en behandeling na het ziekenhuis.”

Oriënteren op mogelijkheden
Met de komst van bureau zorgbemiddeling kan de transferzorg eerder worden voorbereid. Tot nu toe gebeurde dat vaak pas een paar dagen voor ontslag. Nu kunnen patiënten zich samen met de transferverpleegkundige van het bureau al eerder oriënteren op de mogelijkheden. Ook hebben ze de tijd om na te denken welke daarvan het beste bij hun leven of hun thuissituatie past. Wilma: “Ze denken dus actief mee en houden zo zelf de regie.” De verpleegafdeling of polikliniek blijft verantwoordelijk voor het volledige zorgproces. Bureau zorgbemiddeling coördineert de transfer van zorg.

Bron: UMC Utrecht