Het Deventer Ziekenhuis is het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van 2015. Het ziekenhuis is daarmee de winnaar van de publieksprijs in de zorg.
De prijs is gebaseerd op waarderingen op ZorgkaartNederland, de grootste waarderingssite in de zorg van Nederland. De prijs is 9 december uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in Utrecht.
Daar benadrukte directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie het belang van waarderingen op zorgkaart. “Het zijn beoordelingen van de patiënt voor de patiënt. Mensen willen weten wat anderen in hun situatie van een ziekenhuis en een dokter vonden. Dat is belangrijk om goede keuzes te maken in de zorg.”
De meest patiëntvriendelijke kliniek is de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Cardioloog L. Hofstra van het cardiologiecentrum in Utrecht is de beste zorgverlener en Zorgcentrum Opella uit Ede is het meest cliëntvriendelijke verpleeg-/verzorgingshuis.
Bij de ziekenhuizen waren ziekenhuis St. Jansdal uit Harderwijk en het St. Jans Gasthuis in Weert nummer twee en drie. Het ziekenhuis uit Weert won de publieksprijs in de zorg in 2013 en scoort dit jaar dus weer hoog.
Waarderingen op ZorgkaartNederland
Bij de verkiezing is gebruik gemaakt van gegevens op ZorgkaartNederland. Alleen de ziekenhuizen die tussen 15 november 2014 en 15 november 2015 minstens honderd waarderingen kregen telden mee. Daarbij werd gekeken naar alle waarderingen op de onderwerpen afspraken, accommodatie, medewerkers, luisteren, informatie en behandeling. Ook de vraag of mensen het ziekenhuis aanraden aan anderen speelde een grote rol.
Informatie voor de patiënt
De drie beste ziekenhuizen onderscheiden zich van de overige ziekenhuizen op het gebied van de informatievoorziening voor de patiënt en de deskundigheid en vriendelijkheid van het personeel. Wat ook meetelt, is dat patiënten willen dat de arts goed naar hen luistert, maar dat dit niet ten koste mag gaan van de snelheid van de behandeling.
Bron: NPCF.