De gezondheidstoestand van kinderen tot 4 jaar is op een aantal fronten zorgelijk, betoogt dr. Koen Joosten. Zij moeten echt meer groente leren eten.
Dr. Joosten en collega dr. Liesbeth van Rossum breken dinsdag 15 september op de World Expo Milano 2015 een lans voor nauwe samenwerking tussen de provincie Zuid-Holland, de gemeente Rotterdam, het Westland en het Erasmus MC. Hun doel: het stimuleren van groenteconsumptie.
Van alle tijden
Kinderarts Joosten: “Groente eten, of niet eten, door kinderen is iets van alle tijden. Doordat kinderen de eerste vier jaar van hun leven 3.000 uur eten en drinken, worden alle ouders vanzelf experts.”
Het brein
De groeisnelheid van een kind tijdens de eerste vier jaar wordt nooit meer geëvenaard tijdens de rest van het leven, zegt hij. Ook de hersenen ontwikkelen zich in de eerste levensjaren enorm. Op de leeftijd van 3 is het brein al bijna net zo groot (1.200 gram) als dat van een volwassene (1.400 gram).
Voedingsstoffen
Joosten: “Door deze sterke groei hebben jonge kinderen een grotere behoefte aan diverse voedingsstoffen, zoals vitamine D en ijzer. Hun gezondheidstoestand is echter op een aantal fronten zorgelijk: enerzijds door de toename van overgewicht en anderzijds door tekorten van bepaalde voedingsstoffen.”
50 tot 100 gram
De Voedselconsumptiepeiling 2006 toonde al aan dat slechts 38 gram groente per dag wordt gegeten, in plaats van de aanbevolen 50 tot 100 gram. Een recenter onderzoek onder kinderen in kinderdagverblijven laat iets gunstiger cijfers zien: 59 gram per dag. De groenteconsumptie blijkt hoger te zijn bij peuters die een warme maaltijd krijgen op het kinderdagverblijf.
Joosten geeft ouders ook tips. Enkele voorbeelden:
* Geef zelf het goede voorbeeld: eet volop groente.
* Laat het kind helpen boodschappen doen, of koken.
* Biedt groente ook aan als tussendoortje.
* Mijd strijd aan tafel, zorg voor gezelligheid.
* Proeven is de afspraak, lusten kun je leren.
* Maak voor uw kind een ‘leren lusten’-plan.
* Pas na 15 keer proeven, went een nieuwe smaak.
* Vermijd: ‘Groente moet, is gezond’ (dus niet lekker).
* Eten hoeft niet, maar het kind zit wel altijd aan tafel.
* De ouder bepaalt wat er wordt gegeten, het kind of en hoeveel.