Roker of geen roker. De meesten van ons willen niet dat onze kinderen gaan roken. Een effectief middel is volgens KWF het eerlijke sigarettenpakje.

Elke dag raken 100 kinderen verslaafd aan tabak. Een van de bewezen effectieve maatregelen is het huidige pakje sigaretten ontdoen van  alle tabaksindustriemarketing zoals misleidende merksymbolen en kleuren. Oftewel: eerlijke pakjes sigaretten die zeggen en laten zien dat het gaat om een dodelijk product. Uit onderzoek van TNS Nipo (april 2015) in opdracht van KWF Kankerbestrijding blijkt dat 82 procent van de volwassen ondervraagden vindt dat de overheid maatregelen moet nemen om kinderen te beschermen tegen de verleidingen van tabaksproducten. Eind dit jaar praat de Tweede Kamer over de pakjes sigaretten. Om de stem van Nederland hierin te laten horen, roept KWF iedereen op om de petitie op www.kwf.nl/petitie te tekenen voor eerlijke pakjes sigaretten.
“Roker of geen roker. De meesten van ons willen niet dat onze kinderen gaan roken. Om onze kinderen te beschermen zodat ze niet de volgende generatie rokers worden, roepen wij de overheid op om maatregelen te nemen die alle reclame-uitingen van de tabaksindustrie op de sigarettenpakjes niet langer toestaan. Uit onderzoek blijkt dat zowel volwassenen als de jeugd maatregelen willen. Om dit op de agenda van de politiek te krijgen starten we de handtekeningenactie”, aldus Michel Rudolphie, directeur van KWF Kankerbestrijding.
Verleidingen
Jongeren blijken gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, is de tabaksverpakking een van de meest belangrijkste reclamemiddel van de tabaksindustrie geworden. Uit recent onderzoek (oktober 2015) van TNS Nipo onder jongeren tussen 12 en 17 blijkt dat 81 procent van de jongeren zelf ook wil dat ze beschermd worden, zodat ze niet beginnen met roken.
KWF Kankerbestrijding onderzocht ook hoe kinderen tegen sigarettenpakjes aankijken en nam de onderzoeksresultaten op in een video (zie bijlage). Daaruit bleek dat ze de eerlijke pakjes ‘vies’ en ‘eng’ vinden en ze ‘echt niet kopen’ of ze ‘willen er niet mee gezien worden’. Terwijl ze de huidige pakjes die op de markt zijn associëren met vakantie, make-up, disco en hun lievelingskleur. Niet met verslavende en dodelijke producten.
Eerlijke pakjes sigaretten
Eerlijke sigarettenpakjes zijn ontdaan van misleidende merksymbolen en kleuren. Ze hebben een bruinige standaardkleur met het merk in een standaardlettertype erop vermeld. Tevens bevatten de pakjes grote afbeeldingen waarop de gevolgen van roken duidelijk worden.
Roken en kanker
Jaarlijks overlijden ongeveer 19.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken (dit is maar liefst 1 op de 2 rokers). Ruim 11.000 daarvan aan kanker. 80 procent van de rokers is begonnen voor hun 18e jaar. Niet alleen de kans op longkanker, maar ook de kans op 16 andere kankersoorten wordt vergroot door roken. Naast kanker vergroot roken ook de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten, longproblemen, diabetes en vele andere ziekten.

KWF Kankerbestrijding is partner in de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk waarin partijen zich gezamenlijk hard maken voor een rookvrij Nederland waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van tabaksgebruik.