Marketing en zorg. Het lijkt in eerste instantie geen logische combinatie.

Maar door de invoering van meer marktwerking in de zorg krijgen steeds meer zorginstellingen te maken met concurrentie en kritisch wordende zorginkopers en patiënten. Zorginstanties doen echter nog maar mondjesmaat investeringen in marketing als bedrijfsdiscipline. En dat moet anders, vindt Sjors van Leeuwen, ondernemer en oprichter van het Zorgmarketingplatform en Zorgmarketing Academie. ‘Klanten komen vaak niet meer vanzelf.’

Van Leeuwen is één van de sprekers op Welkom in de zorg. De ondernemer werkt sinds 2001 als zelfstandig marketingadviseur voor uiteenlopende zorgorganisaties en startte in 2004 met het Zorgmarketingplatform. Onlangs kwam daar de Zorgmarketing Academie bij, waar hij masterclasses organiseert over tal van marketingonderwerpen.
“Door de forse bezuinigingen is het duidelijk dat zorgorganisaties op zoek moeten naar nieuwe oplossingen. Dat begint bij meer markt- en klantgericht denken”, stelt Van Leeuwen. Toch is dit volgens hem nog maar bij weinig organisaties het geval. “Men is vooral intern bezig met reorganiseren & fuseren. Maar dat houdt een keer op. Aan de andere kant zie ik ook veel zorgorganisaties die veel zaken doen die je onder de noemer ‘marketing’ kunt scharen. Denk aan klantonderzoek, gastvrijheidsprojecten of het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Maar deze zaken kunnen vanuit marketingperspectief nog veel bewuster, effectiever en efficiënter worden opgepakt.”

Snel veranderende markt
De laatste jaren is steeds meer sprake van een vermarkting van de zorg. “Contracten met zorgverzekeraars en gemeenten worden bijvoorbeeld niet verlengd, of alleen tegen slechtere voorwaarden. Huisartsen verwijzen minder op de automatische piloot door en gaan als gezondheidscentrum meer zorg zelf leveren. Ook neemt het aantal kritischer wordende zorgconsumenten toe. Ze melden zich bij meerdere zorgaanbieders aan, switchen sneller en laten meer van zich horen op sociale media. Zorgorganisaties moeten hun marktgerichte beleid en marketingstrategie voortdurend afstemmen op snel veranderende omstandigheden”, stelt van Leeuwen.

De Zorgmarketing Academie speelt in op deze vraag. “We organiseren een reeks masterclasses over tal van marketingonderwerpen. De masterclasses zijn praktijkgerichte, eendaagse workshops met een goede mix van theorie en praktijk. Deelnemers kunnen hun eigen vragen inbrengen en krijgen nieuwe inzichten, handvatten, voorbeelden, tips en trucs mee naar huis. Er is veel tijd voor het onderling uitwisselen van kennis, ervaring en best practices. De masterclasses zijn voor de zorgsector ontwikkeld en worden geleid door ervaren praktijkdocenten met veel ervaring binnen en buiten de zorg.”

Personeel & proces
De grootste marketingkansen liggen volgens Van Leeuwen bij de twee belangrijke marketing P’s: Personeel en Proces. “Zorg is mensenwerk, dus zorgmedewerkers zijn de belangrijkste ‘zorgmarketeers’. Ook speelt de inrichting van het zorgproces en de interactie tussen klant en zorgprofessional een belangrijke rol. Juist daarin maak je het verschil voor de mens achter de patiënt. Deze twee onderwerpen hebben een grote invloed op de klanttevredenheid, dus die mogen in geen enkel zorgmarketingplan ontbreken. Verder is het de uitdaging voor iedere zorgorganisatie om zijn eigen ‘unique selling proposition (USP)’ te vinden en die bij klanten op de juiste manier onder de aandacht te brengen.”

Tijdens zijn kennissessie op Welkom in de zorg gaat Van Leeuwen in op de zorgorganisatie van de toekomst. “Met welke ontwikkelingen en trends moeten bestuurders, directeuren en managers rekening houden en hoe zorg je ervoor dat de organisatie marktgerichter, klantgerichter, wendbaarder en innovatiever wordt? Daarover ga ik graag met de bezoekers in gesprek”, aldus Van Leeuwen.

Meer informatie over Welkom in de zorg is te vinden via www.welkomindezorg.nl. Een overzicht van alle keynotes en kennissessies zijn te hier te vinden.

Bron: Welkom in de zorg