Uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van KWF Kankerbestrijding is vandaag bekend geworden dat 59% van de Nederlanders vindt dat tabak uit het zicht gehaald moet worden. Gek genoeg wordt dit dodelijke product prominent geëtaleerd in o.a. supermarkten. Terwijl we weten dat kinderen minder snel met roken beginnen, als tabak uit het zicht wordt verkocht. Om mensen bewust te maken dat kinderen dagelijks geconfronteerd worden met sigaretten, start KWF een vervolgcampagne ‘Eigenlijk best gek, he?’.

Fabrikanten hebben verschillende promotiestrategieën om hun product te verkopen in winkels. Pakjes sigaretten worden nu gepresenteerd in prominente displays; zogenaamde power walls. Uit onderzoek weten we dat jongeren gevoelig zijn voor de identiteit en uitstraling van deze producten en eerder beginnen met roken. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, zijn de tabaksverpakking en de powerwall (met de verschillende pakjes naast elkaar) de belangrijkste reclamemiddelen van de tabaksindustrie geworden.

KWF – directeur Michel Rudolphie: “Het is eigenlijk best gek dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het hebben over een product dat ruim 1 op de 2 rokers doodt. Geen enkele ouder wil dat zijn kind gaat roken. Zolang wij sigaretten normaal vinden, vinden onze kinderen dat ook.”

Effecten andere landen
In een groeiend aantal landen (Canada, Ierland, Thailand, Finland, Engeland, Noorwegen, Australië) heeft de overheid winkeliers verplicht tabak uit het zicht te verkopen, maar in Nederland nog niet. In deze landen heeft dit bijgedragen aan een stevig tabaksontmoedigingsbeleid en daarmee tot een afname van het aantal rokers.

Oproep supermarkten
Afgelopen zomer vroeg de Tweede Kamer Staatssecretaris Van Rijn een convenant te sluiten met supermarkten om tabak uit het zicht te halen. KWF hoopt dan ook dat op 1 juli dit jaar een stevig convenant ligt waarin de supermarkten de intentie uitspreken op korte termijn tabak uit het zicht te plaatsen.  Op dit moment worden op méér dan 30.000 verkooppunten tabaksproducten verkocht. Naast de supermarkten vraagt KWF aan het ministerie van VWS om ook de andere verkooppunten het traject in te zetten om tabak uit het zicht te plaatsen.

Verleidingen
Nog altijd beginnen elk jaar ruim 37.000 kinderen met roken. Dat zijn ruim 100 kinderen per dag. Meer dan tachtig procent van de huidige rokers is begonnen voor zijn achttiende. Hoe jonger iemand begint met roken, des te erger de verslaving.

Bron: KWF