De tevredenheid over ziekenhuizen en ziekenhuismedewerkers is in 2016 onveranderd hoog en vergelijkbaar met 2013. Ook in 2016 krijgen ziekenhuizen het rapportcijfer 7,4. Dit blijkt uit onderzoek door Newcom in opdracht van NVZ.

Hoe kijken consumenten en patiënten aan tegen de ziekenhuisbranche en wat zien zij als de belangrijkste pijlers voor goede zorg?’. Dit is de hoofdvraag uit het imago-onderzoek dat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) voor de tweede keer heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Ruim duizend consumenten en patiënten van 18 jaar en ouder hebben in het voorjaar van 2016 de online vragenlijst ingevuld.

De belangrijkste bevindingen op een rij:

De eigen eerdere ervaring is belangrijker geworden voor de beleving van de kwaliteit van ziekenhuiszorg.

Kortere wachtlijsten zijn belangrijker in 2016 en de reputatie van het ziekenhuis is minder belangrijk.

Online informatie over de kwaliteit van ziekenhuiszorg is makkelijker vindbaar, maar het gebruik is nog niet vanzelfsprekend.

Consumenten hebben in 2016 minder negatieve berichtgeving gehoord over de kwaliteit van ziekenhuizen dan in 2013.

Download het rapport.

Bron: NVZ