Ziekenhuis Tjongerschans (Heerenveen) heeft een innovatieve ICT-oplossing in gebruik genomen.
In ziekenhuis Tjongerschans wordt al jaren gewerkt met een digitaal ziekenhuisinformatiesysteem, inclusief een elektronisch patiëntendossier, van ChipSoft. Het huidige systeem is nu vervangen door een nieuwe versie: HiX.
Wiebrand Hoeksma, hoofd ICT van Tjongerschans legt uit dat het ziekenhuis hiermee optimaal is voorbereid op de toekomst: “We zijn met HiX klaar voor een intensievere samenwerking met al onze zorgpartners in de regio. Ook kunnen we met HiX ons patiëntenportaal verder uitbreiden en onze zorgprocessen optimaliseren. De communicatie met andere zorgverleners, bijvoorbeeld huisartsen, wordt door HiX vergemakkelijkt en dat komt ook de kwaliteit van zorg ten goede. “
Online zorgzaken regelen
Het ziekenhuis heeft nu de mogelijkheid om het digitale patiëntenportaal MijnTjongerschans verder uit te breiden. Patiënten hebben al toegang tot medische gegevens, zoals uitslagen en brieven. Ook kunnen patiënten online afspraken maken. Daar kunnen straks allerlei zaken aan worden toegevoegd, zoals het voeren van eConsults of het inzien van nóg meer medische gegevens. Wiebrand Hoeksma: “We vinden het belangrijk patiënten nog meer bij hun behandeling te betrekken. Met HiX kan dat. Zij kunnen straks meer zaken veilig online regelen en inzage krijgen in hun patiëntgegevens waar en wanneer dat hen uitkomt.”
Ondersteuning voor zorgverleners
Projectleider Barbara Brands van Tjongerschans leidde de invoering van het nieuwe systeem van Chipsoft in goede banen. “Ook de zorgverleners kunnen we nu nog beter elektronisch gaan ondersteunen tijdens hun werkzaamheden. Denk aan het inzetten van mobiele devices (bijvoorbeeld tablet of smartphone) waarmee ze overal en op elk moment inzicht krijgen in de meest actuele en volledige patiëntgegevens.”
Patiënten en partners in de zorgketen hebben nauwelijks iets gemerkt van deze voor het ziekenhuis forse verandering. In een tijdsbestek van slechts drie maanden is de succesvolle overgang naar HiX gerealiseerd door een projectorganisatie met vrijwel alleen maar medewerkers van Tjongerschans die allemaal een paar stappen extra hebben gemaakt. In de weken voor de livegang zijn 900 medewerkers en medisch specialisten getraind en het systeem is uitvoerig getest. Wiebrand Hoeksma: “In samenwerking met Chipsoft zijn we in staat gebleken om als middelgroot ziekenhuis zelf een project van deze omvang in goede banen te leiden. Het geeft vertrouwen voor de toekomst dat wij als Tjongerschans de zorg voor de patiënt kunnen ondersteunen met een modern systeem dat mogelijkheden geeft om voorop te blijven lopen bij de huidige ontwikkelingen in de zorgwereld, zoals samenwerking met zorgpartners buiten het ziekenhuis en patiëntenparticipatie.”
Bron: Ziekenhuis Tjongerschans