Toch scoren websites van zorgorganisaties onvoldoende als het gaat om vindbaarheid (SEO) en toegankelijkheid. Zo is 1 op de 3 websites niet goed toegankelijk met de smartphone en ontbreekt patiëntgerichte informatie op veel websites van zorgorganisaties. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Spring marketing naar de inzet van zorgmarketing in Nederland.
Als het gaat om de toegankelijkheid van de teksten op zorgwebsites, dan zijn er grote verschillen tussen de verschillende sectoren. We weten dat mensen met gezondheidsklachten veelvuldig zoeken naar informatie over mogelijke verklaringen, en potentiële behandelaren en behandelingen. Waar ziekenhuizen, ggz- en jeugdzorgorganisaties vaak informatie over problemen, aandoeningen en ziekten bieden, blijven ouderen- en gehandicaptenzorgorganisaties hier sterk in achter. Hier staat meestal de organisatie zelf centraal, en niet de vraag van de patiënt.
Kansen met SEO onbenut in de zorgsector
Websites van ziekenhuizen zijn niet altijd goed beveiligd, door het ontbreken van een SSL-certificaat, zo liet onderzoek van Women in Cybersecurity begin deze maand al zien. Ook uit het onderzoek van Spring marketing onder alle zorgsectoren blijkt dit: bij tenminste 40% ontbreekt een https-verbinding. Hierdoor loopt niet alleen de privacy van bezoekers gevaar, maar het weegt ook mee in de ranking van Google. Een onveilige site leidt dus ook tot een slechtere vindbaarheid.
Hoe dit onderzoek tot stand kwam
Spring marketing vroeg haar relaties in een enquête hun zorgmarketing ervaringen te delen. Dit onderzoek werd verrijkt met een uitgebreide analyse van tientallen websites van zorgorganisaties en eerdere onderzoeken over marketing en zorg. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in oktober t/m december 2016.
Download het volledige onderzoeksrapport op de website van Spring marketing >