Gamen voor de wetenschap op een spannend kinderfilmfestival. En dan rustig blijven ademen…
Onderzoekers van de Radboud Universiteit testen tijdens het Cinekidfestival de virtuality reality game DEEP bij kinderen en of ze minder bang worden door het te spelen.
DEEP is een game die meet hoe je ademt. Hoe dieper en rustiger je dat doet, hoe beter je het spel kunt spelen. Het idee is dat een diepe, rustige adem invloed heeft op hoe je je voelt. Minder bang bijvoorbeeld. En dan kun je ook beter nadenken of iets nieuws leren. Dat past precies bij wat prof. Isabela Granic hoopt te doen: games maken waardoor kinderen minder angstig worden, of minder boos.  En dat moeten dan wel echt mooie games zijn, die kinderen uit zichzelf willen doen.
DEEP – dat je speelt met een Oculus Rift-bril op – lijkt zo’n game te zijn. Hij is gemaakt door iemand die zelf veel last heeft van angstige gevoelens: de Ier Owen Harris. Harris werkte samen met een Nederlandse kunstenaar, Niki Smit en zij maakte zijn persoonlijke project tot het mooie onderwaterwereldspel dat het nu is. ‘Ik kan het nu therapeutisch gebruiken, en dat is geweldig,’ zegt Harris op zijn website.
DEEP beleeft op Cinekid zijn Nederlandse première en is voor het eerst als multi-player game te spelen.
Of DEEP ook geschikt is voor kinderen willen de Radboudonderzoekers te weten komen door op Cinekid zo veel mogelijk kinderen met de game te laten spelen. ‘We hopen op tweehonderd,’ zegt onderzoeker Adam Lobel, die de komende dagen in Amsterdam is om de kinderen te laten gamen. Vooraf en achteraf vraagt hij ze naar hun stemming en probeert er achter te komen of de kinderen beter scoren op allerlei testjes na het spelen van het relaxende spel.
Cinekid Festival, 15 t/m 23 oktober, Westergasfabriek, Amsterdam
Bron: Radboud Universiteit