Het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) en de Bibliotheek Midden-Brabant bundelen hun krachten om patiënten van het ETZ digitaal vaardiger te maken. Het ziekenhuis wil het aantal patiënten dat het patiëntportaal MijnETZ gebruikt, vergroten.
Op fysieke punten in het ziekenhuis en de Bibliotheek LocHal kunnen patiënten van het ETZ terecht met vragen over patiëntportaal MijnETZ en digitale patiëntfolders. Het betreft een pilot die tot eind december loopt.
Steeds digitaler
In de toekomst gaan steeds meer zaken in het ziekenhuis digitaal. Dat is handig, maar voor sommige patiënten ook lastig. Zij hebben hulp nodig om digitaal vaardiger te worden. “De drempel om MijnETZ te gebruiken, wordt door hulp op een fysiek punt kleiner,” zegt ETZ-projectleider Bente van Hattem. “Mensen maken al gebruik van onze Helpdesk in het ziekenhuis. Maar telefonisch uitleg geven blijft lastig. Bij een fysiek punt (het DigiPunt in het ziekenhuis en het MijnETZ spreekuur in de Bibliotheek) kunnen we mensen op de computer laten zien hoe het werkt.”
Samenwerking
Al jaren helpt de Bibliotheek Midden-Brabant mensen digitaal vaardiger te worden. Jenny Janssens, projectleider bij de Bibliotheek Midden-Brabant, vertelt: “Het is mooi dat we als Bibliotheek en ziekenhuis samenwerken. We maken gebruik van elkaars locaties en expertise. In elke bibliotheekvestiging vind je al een Informatiepunt Digitale Overheid. Daar kunnen mensen terecht met vragen over bijvoorbeeld belastingaangifte, zorgtoeslag of een gezondheidsverklaring. Ook bieden wij computervaardigheidscursussen aan én diverse spreekuren voor digitale hulp. Het MijnETZ spreekuur is daar een mooie en unieke aanvulling op.”
Pilot
De pilot loopt van 18 oktober tot eind december 2022. Daarna bekijken beide organisaties hoe deze samenwerking in de toekomst verder vorm kan worden gegeven.
Bron: Persbericht