Naar schatting heeft minstens 35 procent van de mensen last van prikangst. Elisabeth Huis in ‘t Veld ontwikkelde daarom een game-app die op basis van warmtebeelden van het gezicht voorspelt of iemand bij een prik gaat flauwvallen. Het idee is dat mensen de game downloaden en spelen vlak voor de prik, in de wachtkamer, om stress weg te nemen.
Elisabeth Huis in ’t Veld kreeg een NWO beurs om een artificial intelligence (AI) algoritme te maken dat op basis van warmtebeelden van het gezicht kan meten en voorspellen of iemand flauwvalt. ‘Prikangst is niet alleen vervelend, maar die angst maakt je ook weer gevoeliger voor vervelende lichamelijke paniekreacties. Hierdoor kan je in een negatieve spiraal van angst en flauwvallen terechtkomen. Het lastige, ook voor het zorgpersoneel, is dat mensen heel slecht in staat zijn om deze negatieve reacties op tijd te signaleren. Onze app kan deze groep mensen helpen’, vertelt Huis in ’t Veld op de website van Tilburg University (tekst gaat onder het filmpje verder).
Zorgmijden
Prikangst kan ervoor zorgen dat mensen artsen, tandarts, en vaccinaties vermijden. En als ze toch de stap naar de gezondheidszorg durven te nemen, duurt bijvoorbeeld een simpele bloedafname of injectie zo’n 20 minuten langer dan gemiddeld. Bijna 20% van de mensen die bang is voor naalden heeft in eerder onderzoek aangegeven geen vaccinatie te durven halen, wat dus ook een behoorlijke impact kan hebben bij corona-vaccinaties.
Selfiecamera
Huis in ‘t Veld ontwikkelde de hypothese dat onbewuste processen in de hersenen en het autonome zenuwstelsel een rol spelen. Het algoritme houdt tijdens het spelen in de gaten of er signalen van angst of flauwvallen zijn. De selfiecamera meet hiervoor signalen in het gezicht, zoals bleek worden. Door dit spel te spelen vóór het prikken, kunnen mensen rustiger zijn bij de prik zelf, en ook meer ontvankelijk zijn voor ondersteuning door zorgpersoneel.
De game is gratis te downloaden via www.ainar.io. Er komen géén naalden voor in het spel. Spelers hoeven alleen puzzels op te lossen door ze in te kleuren met de vinger, en feedback door te geven door met het AINAR-team te chatten.