Thom Brand heeft de JBZ-Award 2015 gewonnen, een aanmoedigingsprijs voor beginnend beeldend talent . De pas afgestudeerde kunstenaar van AKV|St.Joost ontvangt € 2.500,- om te besteden aan de uitvoering van nieuw werk. Ook wordt hij in de gelegenheid gesteld werk tentoon te stellen op de boulevard van het ziekenhuis samen met de andere genomineerden. Thom Brand maakte indruk door de bijzondere 2-deling in zijn werk. Zijn installaties en objecten zijn van een prachtige, esthetische en poëtische kwaliteit met name vanwege de mooie materiaalkeuze.
De academie had 9 kunstenaars voorgedragen uit verschillende disciplines. De jury heeft 3 genomineerden voorgedragen voor de JBZ Award 2015. De jury heeft besloten dat alle 9 afgestudeerde kunstenaars hun werk mogen exposeren tijdens de zomerexpositie op de boulevard van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. De JBZ Award is in 2012 voor het eerst uitgereikt en dit jaar mogelijk gemaakt door de Raad van Bestuur van het Jeroen Bosch Ziekenhuis
 De jury van de JBZ-Award bestond uit Jean Marc Reinold, voorzitter van de kunstcommissie JBZ, Ivonne van der Velden, intendant Willem II Fabriek kunstencluster ’s-Hertogenbosch en Janina Freye, de winnares van vorig jaar. Peter Langenbach, lid van de Raad van Bestuur van het Jeroen Bosch ziekenhuis, reikte de prijs uit op 2 juli tijdens de diploma-uitreiking van AKV/St.Joost. Naast Thom Brand werden Titus Knegtel en Malou van Doormaal genomineerd. Zij zullen samen met 6 andere kunstenaars (Fleur Bakermans, Amanda Sandberg, Julia van Leeuwen, Stevie Passon, Iris Hofland en Iris van Wijk). exposeren in het ziekenhuis. Ook Janina Freye, winnaar van vorig jaar, zal werk tonen dat zij afgelopen jaar heeft gemaakt.
De € 2500,- heeft zij goed kunnen besteden aan een camera, waarmee zij nieuw video werk heeft kunnen ontwikkelen.De zomerexpositie met het werk van de tien jonge kunstenaars is van 10 juli tot 29 september 2015 op de boulevard van het ziekenhuis te zien. Op woensdag 2 september 2015 vindt om 16.00 uur een exposure en openbaar interview met de jonge kunstenaars plaats.
Enkele citaten uit het juryrapport:
Titus Knegtel
Het werk ‘Other Evidence: Blindfold’ is een monument voor de omgekomen slachtoffers van Srebrenica. Bij Titus Knegtel staat de blinddoek letterlijk symbool voor de geblinddoekte overleden slachtoffers en de neiging onze ogen voor deze genocide te willen sluiten. Terwijl de slachtoffers in massagraven zijn gedumpt, verbeeldt en verwoordt Knegtel in zijn boek aandacht voor het slachtoffer als individu waardoor je als lezer op een wrange manier aan diens persoonlijkheid wordt herinnerd. Het boek als object is uiterst nauwkeurig ontworpen en samengesteld en verdient alle aandacht die het zal krijgen op een tentoonstelling in Kamp Vught.
De jury vond de grafische ontwerpen van Titus Knegtel van de opleiding Grafisch Ontwerpen opvallend:
“De blinddoek als vorm waarin Titus Knegtel verwijst naar het wegkijken van de gebeurtenissen in Srebrenica, als wel naar de afgedekte ogen van de begraven slachtoffers is een sterk statement. Ook de plant ‘bijvoet’ heeft hij als sterk symbool goed verbeeld in zijn druksels. Tegelijkertijd is zijn werk niet moralistisch en weet hij met de gestelde opdracht door te dringen tot de kijker.”
Malou van Doormaal
Malou van Doormaal wil dingen veranderen. Ze onderzoekt de wijze waarop systemen werken en hoe je bepaalde structuren ervan zichtbaar kan maken of naar eigen goedvinden kan inzetten. Ze voelt de drang om te handelen en invloed uit te oefenen op de wereld om haar heen. Ergens in dit proces wordt het onderzoek een interventie die ze met publiek deelt. Niets is bij Malou van Doormaal vanzelfsprekend en het vertrouwde wordt door haar handelen vreemd. Met het zoeken naar evenwicht, door verschillende commissies in de examen beoordelingsprocedure te betrekken, laat ze een speelse en avontuurlijke maar tegelijkertijd ook kritische en experimentele kant van haar kunstenaarschap zien.
Van de opleiding Beeldende Kunst Deeltijd viel Malou van Doormaal op:
“De jury vindt haar werk vernieuwend en lichtvoetig. Door de bijzondere invalshoeken die zij kiest is zij in staat om op een slimme manier systemen te veranderen. Bezoekers van haar werk worden uitgenodigd om deel te nemen aan een project. Door het ‘open’, bijna pretentieloze karakter van haar werk is ze in staat mensen aan haar werk te binden die niet per definitie iets met kunst hebben. Haar werk nodigt uit tot deelname en stemt tot nadenken”.
Thom Brand
Thom Brand zoekt in zijn werken naar het moment waarbij het gebruiksvoorwerp over gaat in het kunstwerk of het kunstwerk overgaat in het gebruiksvoorwerp. Hij wisselt en speelt met het reële en het artificiële. Hij speelt met de spanning op het grensgebied van het autonome en het toegepaste. Het gaat hem om het functionele aspect, de ambacht en de esthetiek.
Van de opleiding Beeldende Kunst Voltijd maakte Thom Brand indruk op de jury:
“De 2-deling in zijn werk is een bijzonder uitgangspunt wat de kunstenaar heeft gekozen. De installaties en objecten zijn van een prachtige, esthetisch en poëtische kwaliteit met name vanwege de mooie materiaalkeuzes. Het gegeven ‘50%’ vindt de jury een interessante opdracht voor zowel de uitdaging die de kunstenaar zichzelf stelt als voor de keuze van de kijker. 50 % echt, 50 % nep. 50 % kunstobject, 50 % gebruiksvoorwerp. 50 % af, 50 % onaf. 50 % diepte, 50 % serieuze oppervlakkigheid. In de gelaagdheid van de werken schemert een ander beeld door, ze zijn een voorstel van een mogelijkheid, van iets wat niet persé is”
Helende omgeving
Kunst maakt deel uit van de healing environment die het ziekenhuis zijn patiënten wil bieden. Regelmatig zijn daarom concerten te horen en exposities te zien, waarbij samengewerkt wordt met lokale culturele instellingen. Ook onderhoudt de kunstcommissie contact met lokale kunstenaarsgroepen en kunstopleidingen. Het ziekenhuis wil een platform zijn om nieuw talent aan het aan het Bossche publiek te tonen.