Pricewise, Hoyhoy.nl, Independer, en Zorgkiezer hebben samen een gedragscode en keurmerk voor zorgvergelijkingssites overhandigd aan minister Schippers.
Zij doen dit omdat ze vinden dat consumenten beter geïnformeerd moeten worden. Ook moeten vergelijkingsresultaten altijd betrouwbaar zijn. Daarom introduceren zij het ‘Keurmerk Objectief Vergelijken’. Het keurmerk is gekoppeld aan een nieuwe gedragscode die de vier grote vergelijkingssites hebben opgesteld. Hierin zijn regels voor betrouwbare vergelijkingsresultaten, transparante dienstverlening en klantgerichte advisering vastgelegd. De regels komen tegemoet aan eerdere aanbevelingen van de AFM. Vergelijkingssites van zorgverzekeringen die het keurmerk willen voeren, worden onderworpen aan een strenge selectieprocedure. Het onafhankelijke bestuur van de Stichting Keurmerk Objectief Vergelijken bepaalt de toelating en zal ook stipt toezien op de naleving van de gedragscode. Jaarlijkse vindt hertoetsing plaats. Het keurmerk maakt zichtbaar dat een vergelijkingssite volgens de gedragscode werkt. Wie zich niet aan de regels houdt, mag het keurmerk niet meer voeren.
Minister Schippers: ”Ik ben blij dat de vergelijkingssites de handen ineen hebben geslagen en gezamenlijk een gedragscode hebben opgesteld. Hierdoor kunnen consumenten erop vertrouwen dat ze een eerlijk advies over hun zorgverzekering krijgen en het beste persoonlijke aanbod. Vergelijkingssites spelen een belangrijke rol als het gaat om transparantie. Zorgverzekeringen vergelijken zonder hulp van een vergelijkingssite is voor veel mensen een haast onmogelijke opgave.” 
AFM
Ook de AFM reageert positief op de gedragscode. “De gedragscode komt tegemoet aan deze aanbevelingen van de AFM. De AFM moedigt alle vergelijkingssites aan de gedragscode toe te passen. De markt kent namelijk ook vele andere vergelijkingssites waar de kwaliteitsverschillen groot zijn.”
Duidelijkheid voor de consument
Goede vergelijkingssites hebben belangrijke toegevoegde waarde en worden jaarlijks miljoenen keren geraadpleegd. Ze bieden consumenten gemak, helpen bij het maken van keuzes en zorgen voor lagere premies. Verzekeraars concurreren feller doordat vergelijkingssites transparantie brengen. Met de toename van het aantal vergelijkingssites worden ook de verschillen in werkwijzen zichtbaarder. Dit maakt het voor consumenten onduidelijk of het advies van een vergelijkingssite betrouwbaar is. De initiatiefnemers van de gedragscode vinden dat consumenten erop moeten kunnen vertrouwen dat vergelijkingssites een objectieve, transparante en juiste manier van werken hanteren. De initiatiefnemers hopen dat veel vergelijkingssites de gedragscode gaan onderschrijven, zodat de kwaliteit van de vergelijkingsmarkt voor zorgverzekeringen verder wordt verhoogd
Stichting Keurmerk Objectief Vergelijken
De Stichting Keurmerk Objectief Vergelijken certificeert vergelijkingssites die het keurmerk willen voeren. Om de objectiviteit te waarborgen heeft de stichting een onafhankelijk bestuur van drie leden; Prof. Dr. Bas Donkers, hoogleraar marktonderzoek aan de Erasmus Universiteit, is bestuurslid; naar de voorzitter en het derde bestuurslid wordt nog gezocht
Betrouwbaar vergelijkingsresultaat
De gedragscode geeft zekerheid aan consumenten over belangrijke zaken. Zo stellen de initiatiefnemers dat de verzekering die het beste aansluit op de wensen van de klant, altijd als eerste moet worden getoond in het vergelijkingsresultaat, ook als de aanbieder niet samenwerkt met de vergelijkingssite en dus geen vergoeding betaalt. Een verzekering mag nooit hoger scoren in het vergelijkingsresultaat, omdat de aanbieder ervan een (hogere) vergoeding betaalt. Daarnaast moet de premie die wordt getoond, overeenkomen met het bedrag dat daadwerkelijk van de rekening wordt afgeschreven.
Transparantie
De gedragscode zoomt tevens in op transparantie. Op een vergelijkingssite met het Keurmerk Objectief Vergelijken moeten klanten een aantal zaken gemakkelijk kunnen terugvinden; zoals de partij die zeggenschap over de website heeft, het gehanteerde verdienmodel en de mate van volledigheid van de vergelijking. Om het keurmerk te mogen voeren moet een vergelijkingssite een zo compleet mogelijk beeld van de markt weergeven. Bovendien moet duidelijk worden getoond welke verzekeraars de site wél en niet meeneemt in een vergelijking.
Klant moet zelf kiezen
De gedragscode stelt dat klanten bewust hun keuzes moeten maken; aangesloten vergelijkingssites mogen keuzemogelijkheden niet vooraf invullen. Zo mag een vergelijkingssite met het keurmerk geen aantrekkelijk lage premie tonen, omdat een extra eigen risico standaard aangevinkt staat.