De eerste 45 medewerkers van MST zijn begonnen met hun opleiding tot roomservicemedewerker. De opleiding is ontwikkeld door het ROC van Twente, Threewise en MST.
In het nieuwe MST staat de patiënt centraal, staat gastvrijheid voorop en ligt de regie bij de patiënt. Om dit soort service te kunnen leveren, wil MST een beroep kunnen doen op medewerkers die meer dan voorheen beschikken over gastvrijheidvaardigheden en daarbij beschikken over middelen om te kunnen inspelen op de wisselende behoeften van patiënten.
De roomservicemedewerker draagt bij aan de dagelijkse service rondom de patiënt om het verblijf zo comfortabel mogelijk te maken. Het is een gevarieerde functie. Zij zorgen voor de maaltijden, drankjes en tussendoortjes, werken nauw samen met de verpleegkundigen, helpen mee bij de bevoorrading van de patiëntenkamers, verrichten lichte schoonmaakwerkzaamheden en bieden extra service, zoals, ontvangst van bezoek en uitleg bij het gebruik van bijvoorbeeld de tablet.
Een belangrijk onderdeel van deze functie is dat de roomservicemedewerkers oog hebben voor de behoeften van de patiënt en zijn/haar familie en of bezoekers. Zij geven en zorgen voor een constant gevoel van aandacht en zorg.
De opleiding
Het eenjarig maatwerktraject op mbo-2 niveau wordt verzorgd door het MBO College voor Mens & Maatschappij van ROC van Twente. Zij werken nauw samen met de onderwijsdeskundigen van Medical School Twente van MST en ontwikkelden samen met trainers, docenten en onderwijskundigen van Threewise een BBL-opleiding op maat voor de roomservicemedewerkers van MST.
De eerste 45 cursisten, van in totaal 150, tekenden deze middag hun praktijkovereenkomst én hadden hun eerste wekelijkse les. In een jaar worden ze omgeschoold tot roomservicemedewerker, een functie die vanaf 11 januari 2016 in het nieuwe ziekenhuis in de praktijk uitgeoefend gaat worden.