VisionsConnected introduceert de Digitale Spreekkamer.

Het is een eenvoudige technologie voor videoconsulten binnen de zorg, die ervoor zorgt dat de communicatie tussen zorgverlener en patiënt beter tot stand kan komen. In haar brief aan de kamer over eHealth en zorgverbetering onderstreept minister Schippers het belang van een ICT-oplossing als deze. De Digitale Spreekkamer is ISO-gecertificeerd (9001 en 27001) en voldoet aan de NEN 7510-normering voor de zorg.

Bekijk hier de animatievideo.

Directe, veilige, hoogwaardige videoverbinding
De Digitale Spreekkamer van VisionsConnected is een cloud-gebaseerde technologie, waarmee zorgverleners patiënten digitale consulten kunnen aanbieden. De oplossing is interessant voor alle zorgverleners en zorginstellingen. Zij hebben te maken met gelijkblijvende budgetten, terwijl het aantal patiënten is toegenomen. Contact onder vier ogen is onmisbaar om de zorgkwaliteit te handhaven of zelfs te verbeteren. De Digitale Spreekkamer is een directe, veilige, hoogwaardige digitale videoverbinding tussen zorgverlener en patiënt, die de consulten zelf alsook de planning ervan minder tijdrovend maakt. Bijkomend voordeel is dat de oplossing draait in de cloud. De Digitale Spreekkamer is altijd up-to-date en veilig. De oplossing wordt centraal beheerd, zodat veiligheidsupdates direct kunnen worden uitgevoerd.

Zorgkwaliteit waarborgen
Raymond Alves, CEO bij VisionsConnected, vindt dat de tijd rijp is voor een nadrukkelijkere inzet van videocommunicatie in de zorg. “Face-to-face contact tussen zorgverlener en patiënt is noodzakelijk om de zorgkwaliteit te waarborgen. Het is onverstandig daarop te bezuinigen. Dat is ook niet nodig als je nieuwe technologieën inzet als communicatieplatform tussen zorgverlener en patiënt. Digitale consults zijn de meest voor de hand liggende oplossing. Door de huidige stand van de techniek is videoconferencing veilig, laagdrempelig en kwalitatief hoogwaardig. Naast de voordelen die voor zorgverlener en patiënt te behalen zijn, kan de Digitale Spreekkamer ook nog eens interessante IT-besparingen opleveren. De technologie draait immers bij ons in de cloud, zodat klanten er geen omkijken naar hebben.”

Gebruiksvriendelijk en toegankelijk
De Digitale Spreekkamer richt zich in eerste instantie op zorginstellingen. Maar ook aan patiënten is gedacht tijdens het ontwikkelen van de oplossing. “Hoe betrouwbaar de technologie ook is, voor een succesvolle invoering binnen de zorg moeten ICT-gebaseerde oplossingen uiterst gebruiksvriendelijk zijn. Vandaar dat we extra aandacht hebben geschonken aan de toegankelijkheid van de Digitale Spreekkamer. Of de patiënt nu gebruik maakt van een pc, laptop of tablet, hij neemt met één muisklik deel aan het consult. Als de zorgverlener een professioneel videoconferencingsysteem heeft, kan hij dat gewoon blijven gebruiken. Telefonische consulten zijn zo eenvoudig te vervangen, wat het contact persoonlijker maakt. Bovendien kan zowel de zorgverlener als de patiënt vanaf iedere gewenst locatie aan het gesprek deelnemen. Dat bespaart ze veel tijd. Met de Digitale Spreekkamer halen zorginstellingen een technologische oplossing in huis die henzelf, patiënten én minister Schippers tevreden zal stemmen”, besluit Alves.