Gastvrijheid is niet meer weg te denken uit de zorg. Kwaliteit van zorg blijft essentieel, maar voor de moderne cliënt is gastvrijheid minstens zo belangrijk.

Dat gaat verder dan een warm welkom en lekker eten. Ook keuzevrijheid en beleving zijn uitgelezen kansen om onderscheidende zorg te verlenen.

WinZ cmyk met payoff

Onderzoek naar gastvrijheid
De visie op zorgverlening verandert. De specifieke wensen en behoeften van cliënten spelen een steeds grotere rol. Steeds meer wordt gastvrijheid een unique selling point van zorginstellingen, een manier om zich te onderscheiden. Maar hoe staat het eigenlijk met de gastvrijheid in de zorg? Jaarbeurs onderzocht het in 2014 en opnieuw in 2015.

Het belang dat instellingen aan gastvrijheid toekennen is in één jaar tijd substantieel gegroeid. Het begrip wordt breed uitgedragen door directie (49%) en teamleiders (55%). ‘Gastvrijheid in de zorg’ wordt meer dan ooit zowel top-down als bottom-up aangejaagd.

Driekwart van de ondervraagde instellingen geeft aan dat de investeringen in gastvrijheid het afgelopen jaar zijn gegroeid. Bij een kwart van de instellingen zelfs ‘sterk’ gegroeid. Opvallend is dat instellingen hebben geïnvesteerd in cursussen op het gebied van gastvrijheid, activiteiten voor cliënten en in marketing. Maar ook in de traditionele satisfiers, zoals voeding en interieur & beleving.

De ondervraagde instellingen -zo blijkt uit onderzoek- zijn ‘gemiddeld’ tevreden over hun inspanningen op het gebied van gastvrijheid. Zij geven zichzelf het rapportcijfer 7.2. Dat neemt niet weg dat nog een aantal uitdagingen overwonnen moet worden. Deze liggen vooral op het personele vlak. Winst valt te boeken met meer bewustwording en een attitude- en mentaliteitsverandering van het personeel. ‘Luisteren naar de klant’ en ‘zorg op maat’ zijn volgens de ondervraagden andere winstpakkers. Driekwart van de ondervraagden zegt tegenwoordig beter te luisteren naar de patiënt/cliënt, tegelijkertijd zegt slechts 46% van de ondervraagden precies te weten wat de klant wil.

Welkom in de Zorg
Wilt ook uw organisatie investeren in gastvrijheid, keuzevrijheid en beleving? Bent u benieuwd naar de ervaringen van uw vakgenoten? Kom dan op 6 en/of 7 april naar Welkom in de Zorg in de Jaarbeurs in Utrecht en ontdek de laatste trends, innovaties en diensten op het gebied van gebied van voeding, interieur, beleving, cultuurverandering, IT en marketing.

Zorgdebat
Hoe ziet de zorg van morgen eruit? In het zorgdebat ‘De gebruiker aan zet’ op donderdag 7 april schudden Fons de Poel en Wim de Ridder de zaal en zorgsector wakker: we staan aan de vooravond van een revolutie. De zorgpatiënt komt aan zet en ook de technologische ontwikkelingen dwingen tot een herdefiniëring van wie we zijn, wat we doen, en hoe. Waar moeten we rekening mee houden? En vooral: wie gaat richting geven aan de broodnodige transformatie van de sector? Laat de zorginnovator, pionier en visionair in uzelf aan het woord en debatteer mee. Let wel op; het zorgdebat begint één uur voordat de vakbeurs Welkom in de Zorg begint.

Keynote terras
Juist nieuwsgierig naar de ontwikkelingen en visies voor de langere termijn? Bezoek dan het Keynote terras en laat u inspireren door toonaangevende sprekers die de toekomst schetsen van gastvrijheid in de zorg.

Kennissessies
Wilt u meer weten over concrete onderwerpen op het gebied van gastvrijheid, keuzevrijheid en beleving in de zorg? Laat u bijpraten in een van de vele kennissessies. Hier hoort u de laatste inzichten op het gebied van bijvoorbeeld zorgmarketing, empathie en voeding.

Inspiratieplein
Zo’n 93% van de zorginstellingen voert een actief beleid rond gastvrijheid, maar iedere instelling kleurt dat weer anders in. Wat werkt wel, en wat juist niet? Op het Inspiratieplein presenteren 10 instellingen hun ervaringen. Laat u inspireren door uw collega’s en doe er uw voordeel mee.

Op het Inspiratieplein krijgen 10 zorginstellingen exclusief de mogelijkheid om zichzelf te presenteren. Blinkt u zelf uit op het gebied van gastvrijheid, keuzevrijheid en/of beleving in de zorg? Meld uw organisatie dan aan voor een gratis plek op het Inspiratieplein en deel uw succes en inzichten met anderen. Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein uw initiatief/best practice is. Alle initiatieven op het gebied van gastvrijheid in de zorg zijn welkom.

Expositie
Ontdek de nieuwste trends en diensten in de stands van zo’n 35 exposanten. Hier vind u specialisten op het gebied van maaltijdservices, personeelstrainingen, marketing en nog veel meer.

Belevingsplein
Bij Welkom in de Zorg willen we u niet alleen informeren en inspireren, maar ook zelf laten beleven. Probeer de laatste innovaties uit op het Belevingsplein ontdekt bijvoorbeeld hoe een ‘Tovertafel’ demente ouderen kan verbinden en beweging kan stimuleren.

Meer informatie
Ga voor meer informatie over Welkom in de Zorg 2016 naar www.welkomindezorg.nl

Zorg & ICT
Met uw toegangsbewijs voor Welkom in de zorg kunt ook een gratis bezoek brengen aan Zorg & ICT. Dit kennisplatform voor mensgerichte zorginnovatie vindt op 5 t/m 7 april plaats in de Jaarbeurs. Zorg & ICT reikt alle handvatten aan om inspiratie en informatie op te doen voor het verbeteren van zorgprocessen en -toepassingen. Zorgprofessionals vinden hier de laatste ICT-toepassingen en -diensten ter optimalisatie van de zorg. Kijk voor meer informatie op www.zorg-en-ict.nl

Data en openingstijden
Welkom in de Zorg vindt plaats op woensdag 6 en donderdag 7 april 2016. De openingstijden zijn dagelijks van 9.30 tot 16.30 uur.
Locatie
Hal 3 van de Jaarbeurs in Utrecht. Het zorgdebat op donderdag is in de Julianazaal.

Gratis toegang
Voor u als zorgprofessional is een bezoek aan Welkom in de zorg gratis. Geen zin in lange rijen bij de registratiebalie? Registreer u nu online.

Welkom in de Zorg: platform voor gastvrijheid, keuzevrijheid en beleving in de zorg