Uitleg gebruik Virtual Fracture Care app. Foto: Annemarie Fotografie

Ziekenhuis Nij Smellinghe doet mee aan Virtual Fracture Care: herstellen van een ongecompliceerde botbreuk of ander stabiel letsel met behulp van een app. Dit betekent dat patiënten met een ongecompliceerde botbreuk of ander stabiel letsel zelf oefeningen kunnen doen en kunnen werken aan hun herstel met de Virtual Fracture Care app. Ze hoeven niet meer voor controle naar het ziekenhuis.

Nij Smellinghe is het eerste Friese ziekenhuis dat deze dienstverlening aanbiedt aan haar patiënten. Met de app kunnen patiënten thuis oefeningen doen en herstellen van een ongecompliceerde botbreuk of ander letsel. De informatie is laagdrempelig (tekst en video) en gaat over de behandeling, het herstel en de herstelperiode. Het is overzichtelijk gebundeld ien heel toegankelijk.

Bij 12 typen letsels

Er is informatie beschikbaar over twaalf type letsels, zoals een gebroken sleutelbeen of pols bij kinderen, ongecompliceerde breuken in de elleboog, enkel of voet, een verstuikte enkel en een spaakverwonding. De patiënt krijgt na de behandeling op de Spoedeisende Hulp (SEH) voor vertrek duidelijke uitleg over het letsel en de Virtual Fracture Care app. Tijdens de behandeling brengt de SEH-verpleegkundige, in plaats van gips, een verband, brace of afneembare laars aan die de patiënt zelf kan verwijderen.

Geen nacontrole nodig

Door deze aanpassing in de behandeling en door direct alle informatie over het hele behandel- en hersteltraject op toegankelijke wijze aan te bieden, kan de patiënt zich zelf redden en is nacontrole in het ziekenhuis onnodig. “Dit scheelt de patiënt en eventuele verzorger of mantelzorger een vervolgafspraak in het ziekenhuis en daarmee tijd. Daarnaast helpt het ons om de druk op de zorg te verminderen”, legt traumachirurg Roderick Wouters uit. “Voorheen werden patiënten met dit soort letsels standaard uitgenodigd voor een poliklinische nacontrole. Wetenschappelijk onderzoek van het OLVG (Amsterdam) laat zien dat VFC een vermindering van 91% poliklinische nacontroles en 72% controlefoto’s bij Radiologie kan opleveren.” Wel is het belangrijk om de patiënt goed te informeren over zijn behandel- en hersteltraject.

Patiënttevredenheid op peil

Ziekenhuizen die al langer met Virtual Fracture Care werken, merken dat de tevredenheid bij patiënten gelijk blijft of zelfs toeneemt. Patiënten nemen niet vaker contact op met de Spoedeisende Hulp of huisarts met vragen en het aantal patiënten dat zonder problemen herstelt, blijft gelijk. “Kortom, het is een mooi voorbeeld van hoe we de juiste zorg op de juiste plek aanbieden”, aldus Wouters.

Privacy en samenwerking

De Virtual Fracture Care app slaat geen patiëntgegevens op. Inloggen of een account aanmaken is niet nodig en iedereen kan de app downloaden en gebruiken. In de app is de contactinformatie van Nij Smellinghe duidelijk zichtbaar. Patiënten kunnen de Breuklijn bellen op via BeterDichtbij appen bij vragen of toenemende pijnklachten en zo in contact komen met één van de gipsverbandmeesters van Nij Smellinghe. Zo krijgt iedereen de zorg die nodig is. Het Amsterdamse OLVG is in Nederland in 2019 gestart met Virtual Fracture Care. Daarna volgden landelijk meerdere ziekenhuizen. Deze ziekenhuizen vormen een netwerk. Ze overleggen meerdere keren per jaar om de beste zorg te blijven bieden, werken allemaal volgens dezelfde werkwijze en gebruiken dezelfde protocollen.

Bron: Persbericht Nij Smellinghe