Van de Nederlandse ziekenhuizen weet het Rotterdamse Erasmus MC met ruim 3,6 miljoen euro aan PR-waarde het meeste resultaat uit haar media inspanningen te behalen.

UMC Utrecht behaalt de nummer 1 positie als het gaat om aantallen berichten. Over het Langeland ziekenhuis in Zoetermeer wordt het meest positief geschreven. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek van Clipit naar de berichtgeving in alle media over Nederlandse ziekenhuizen in maart en april 2016.

Nadrukkelijke profilering van UMC’s
Traditiegetrouw weten de academische ziekenhuizen de media te domineren, zowel in PR-waarde als in aantallen berichten. Het Erasmus MC Rotterdam behaalt de meest waardevolle media aandacht doordat zij zichzelf nadrukkelijk prolifereren als centrum van expertise. Chirurgen en hoogleraren van het Erasmus worden daarom veelvuldig gevraagd om een reactie op belangrijke ontwikkelingen in de zorg. Een duidelijk standpunt over kwesties als het DNA-paspoort en het verschil tussen mannen en vrouwen in de zorg is interessant voor de media en zorgt daarmee voor een hoge PR-waarde. Ook de publicatie van onderzoeken met onderwerpen als hartafwijkingen bij jonge kinderen zorgen voor impact.

PR-waarde top 3
1. Erasmus MC Rotterdam
2. VU Medisch Centrum Amsterdam
3. UMC Utrecht

Pieken in berichtgeving
Met ruim 8.700 berichten in twee maanden wordt UMC Utrecht het meeste genoemd in de media. Voor veel bedrijven zou dat een goed teken zijn, maar in de gezondheidszorg ligt het genuanceerder. De vele berichten over UMC Utrecht zijn overwegend negatief (54%) en dat is ook niet verwonderlijk. Zembla besteedt begin maart aandacht aan misstanden in het UMC Utrecht, wat een stroom aan negatieve reacties los maakt op met name social media. Als in april ook nog eens de inspectie het ziekenhuis onder verscherpt toezicht zet, brandt de discussie opnieuw los.

Aantallen berichten top 3
1. UMC Utrecht
2. Radboud UMC
3. UMC Groningen

Open dagen zorgen voor positieve aandacht
In het algemeen is Nederland goedgezind over haar ziekenhuizen: 62% van de berichten is positief. Het meest positief wordt er gesproken over LangeLand Ziekenhuis (94% positief). De open dagen in het kader van de week van Zorg en Welzijn in maart blijken bij zowel Langeland als BovenIJ aanleiding voor veel positieve berichten. Nummer drie Meander MC wint een prestigieuze prijs als beste nieuwbouwproject van een zorginstellingen.

Meest positief sentiment top 3
1. Langeland Zoetermeer
2. BovenIJ ziekenhuis Amsterdam
3. Meander Medisch Centrum Amersfoort

Over het onderzoek
Clipit doet regelmatig onderzoek naar de berichtgeving rondom Nederlandse ziekenhuizen. Van 1 maart tot 1 mei analyseerden we alle online, print en radio en TV vernoemingen van 40 Nederlandse ziekenhuizen. In totaal werden 88.207 berichten geanalyseerd. Het sentiment wordt automatisch bepaald aan de hand van een uitgebreide lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve tone of voice hebben. Alleen woorden die in de buurt van de naam van de stad staan nemen we mee in de beoordeling. Meer informatie over de berekening van de PR-waarde vind je hier.

Over Clipit
Clipit brengt in kaart wat er over organisaties, campagnes en producten wordt geschreven binnen print, RTV, online- en social media. Daarvoor wordt 24/7 het complete Nederlandstalige internetlandschap gescand. De tool geeft eenvoudig inzicht in volumes, trends, sentiment en PR-waarde met grafieken en statistieken. Op die manier heeft elk bedrijf snel inzicht in de online reputatie van zijn merk. Dankzij 15 jaar ervaring in monitoring en een professionele redactie waarborgt Clipit de kwaliteit van de data.

Inzicht in de complete data? Bekijk de infographic.
Inzage in de onderzoekswhitepaper? Vraag deze direct aan via info@clipit.nl.

Bron: Clipit